Primära flikar

Höörs kommunfullmäktige 11 juni 2025

För att se videon behöver Cookies godkännas.
Godkänn cookies

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Leif Alfredsson

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Bengt Mårtensson

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Lars-Håkan Persson (M)

Talare

Olle Krabbe (V)

Talare

Oscar Wassbjer (M)

Talare

Roger Orwén (MP)

Talare

Johan Svahnberg (M)

Talare

Marie-Louise Palm (SD)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Evalisa Forshell (S)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Leif Alfredsson

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Jill Andersson (S)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Stefan Lissmark (S)

Talare

Evalisa Forshell (S)

Talare

Margareta Johansson (KD)

Talare

Evalisa Forshell (S)

Talare

Magnus Haara (C)

Talare

Evalisa Forshell (S)

Talare

Magnus Haara (C)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Stefan Lissmark (S)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Linda Andersson, ekonomichef, Höörs Kommun

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Johan Svahnberg (M)

Talare

Christel Lindqvist (V)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Kent Staaf (S)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Roger Orwén (MP)

Talare

Magnus Haara (C)

Talare

Olle Krabbe (V)

Talare

Evalisa Forshell (S)

Talare

Magnus Haara (C)

Talare

Helena Lindblom Ohlson (SD)

Talare

Stefan Lissmark (S)

Talare

Jill Andersson (S)

Talare

Anna Ramberg (L)

Talare

Johan Svahnberg (M)

Talare

Christel Lindqvist (V)

Talare

Margareta Johansson (KD)

Talare

Olle Krabbe (V)

Talare

Camilla Kampf (M)

Talare

Kent Staaf (S)

Talare

Jack Ljungberg (SD)

Talare

Evalisa Forshell (S)

Talare

Magnus Haara (C)

Talare

Roger Orwén (MP)

Talare

Magnus Haara (C)

Talare

Roger Orwén (MP)

Talare

Jill Andersson (S)

Talare

Evalisa Forshell (S)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Texas Williamsson

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Roger Orwén (MP)

Talare

Stefan Lissmark (S)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Roger Orwén (MP)

Talare

Olle Krabbe (V)

Talare

Anna Ramberg (L)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Olle Krabbe (V)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Emma Öster (SD)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Olle Krabbe (V)

Talare

Anders Netterheim (M)

Mötets öppnande

1. Sammanträdets tillkännagivande och fastställelse av föredragningslistan

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar:

1. Tillkännagivandet om sammanträdet har utfärdats på ett korrekt sätt.
2. Föredragningslistan fastställs.

Sammanfattning av ärendet

Tillkännagivandet för sammanträdet har utfärdats den 3 juni 2025 och anslagits på kommunens digitala anslagstavla samma dag. Samtliga ledamöter och ersättare har fått föredragningslista och handlingar genom elektronisk kallelse, till Ciceron Assistent, den 3 juni 2025.

2. Upprop

Sammanfattning av ärendet

Upprop av kommunfullmäktiges ledamöter och ersättare görs enligt lista.

3. Val av justerande och bestämmande av tid för protokollets justering

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar:

1. Anna Ramberg (L) och Andrew Briggs (MP) utses att justera protokollet.
2. Dagens protokoll justeras elektroniskt, fredagen den 13 juni 2025 klockan 16:30.

Sammanfattning av ärendet

Justerare utses enligt upprättad turlista. Vanligtvis sker justering onsdagen efter kommunfullmäktiges sammanträde klockan 16:30.

4. Höörsambassadör

Sammanfattning av ärendet

Årets Höörsambassadör har utsetts varje år sedan 2005. Utmärkelsen går till en person, ett företag eller en förening, som genom sin verksamhet, sitt arbete, sitt sätt att agera och synas, har visat sig vara en god ambassadör och marknadsförare av Höör, och förstärkt den positiva bilden av vår kommun. Kommunfullmäktiges ordförande delar ut utmärkelsen till årets Höörsambassadör.

5. Utdelning av kommunens priser

Sammanfattning av ärendet

Uppvaktning med anledning av stora idrottsprestationer. Höörs kommun kan uppvakta personer och föreningar som vunnit pris i stora idrottstävlingar. Med stora idrottstävlingar menas SM guld eller liknande. 

7. Föreskrifter för attesthantering

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar:

1. Föreskrifter för attesthantering antas.
2. Attestreglemente från 2013 upphör samtidigt att gälla.

Sammanfattning av ärendet

Höörs kommun antog ett attestreglemente i november 2013. Detta är i behov av uppdatering. Syfte och målsättning är detsamma men de nya föreskrifterna är tydligare mestadels i sin rubriksättning. Mottagningsattesten är ändrad till granskningsattest. Syftet med föreskrifter för attesthantering är att trygga kommunens tillgångar. Det är ett skydd både för Höörs kommun och för den anställde. Föreskrifterna är en del av kommunens interna kontroll.

Målsättningen är att attestering av ekonomiska transaktioner ska motverka förekomsten av oavsiktliga och avsiktliga fel och därigenom säkerställa att redovisningen av transaktioner är korrekt. Föreskrifterna beskriver de olika kontrollmomenten och de organisatoriska ansvaren. 

8. Borgensram Höörs Fastighets Bostads AB - HFB AB - 2026

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att borgen ingås såsom för egen skuld för Höörs Fastighets Bostads AB:s låneförpliktelser inklusive derivat upp till ett totalt högsta lånebelopp om 420 000 000 kronor, jämte därpå löpande ränta och kostnader.

Sammanfattning av ärendet

Enligt kommunens borgenspolicy ska en borgensram fastställas för de kommunala bolagen. Lämpligt är att göra detta i samband med att budgeten för kommunen beslutas. Aktuell låneskuld uppgår till 413 000 000 kronor. Bolagets planerade investeringar under den närmaste perioden uppgår inte till så stora belopp att ny upplåning behövs. Enligt budgeten ska låneskulden amorteras med 1 mnkr under 2025.

Bolaget har begärt att borgensramen ska vara oförändrad på 430 000 000 kronor men har inte motiverat varför borgensramen ska kvarstå på samma nivå när aktuell skuld är lägre och ingen nyupplåning är aktuell. Höörs kommun går i borgen för HFB AB:s samtliga lån.

Paus

mötet återupptas ca kl 18.25

8. Borgensram Höörs Fastighets Bostads AB - HFB AB - 2026

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att borgen ingås såsom för egen skuld för Höörs Fastighets Bostads AB:s låneförpliktelser inklusive derivat upp till ett totalt högsta lånebelopp om 420 000 000 kronor, jämte därpå löpande ränta och kostnader.

Sammanfattning av ärendet

Enligt kommunens borgenspolicy ska en borgensram fastställas för de kommunala bolagen. Lämpligt är att göra detta i samband med att budgeten för kommunen beslutas. Aktuell låneskuld uppgår till 413 000 000 kronor. Bolagets planerade investeringar under den närmaste perioden uppgår inte till så stora belopp att ny upplåning behövs. Enligt budgeten ska låneskulden amorteras med 1 mnkr under 2025.

Bolaget har begärt att borgensramen ska vara oförändrad på 430 000 000 kronor men har inte motiverat varför borgensramen ska kvarstå på samma nivå när aktuell skuld är lägre och ingen nyupplåning är aktuell. Höörs kommun går i borgen för HFB AB:s samtliga lån.

9. Borgensram Höörs Fastighets Lokal AB - HFL AB - 2026

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att borgen ingås såsom för egen skuld för Höörs Fastighets Lokal AB:s låneförpliktelser inklusive derivat upp till ett totalt högsta lånebelopp om 1 070 000 000 kronor, jämte därpå löpande ränta och kostnader.

Sammanfattning av ärendet

Enligt kommunens borgenspolicy ska en borgensram fastställas för de kommunala bolagen. Lämpligt är att göra detta i samband med att budgeten för kommunen beslutas. Under den närmaste perioden kommer två större investeringsprojekt att genomföras i HFL AB. Dels ombyggnad av Ringsjöskolan och dels ombyggnad av Mossen 1 till kontors- och administrationslokaler. Totalt beräknas investeringarna för bolaget uppgå till ca 200 mnkr för 2025 - 2026. Aktuell låneskuld uppgår till 932 000 000 kronor.

Prognosen är att låneskulden vid 2026 års utgång kommer att vara ca 1 050 mnkr. Inklusive en viss marginal begär HFL AB en borgensram på 1 070 mnkr. Höörs kommun går i borgen för HFL AB:s samtliga lån.

10. Årsredovisning för Samordningsförbundet Finsam MittSkåne 2024 - Beviljande av ansvarsfrihet

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att för verksamhetsåret 2024 bevilja ansvarsfrihet för ledamöterna i styrelsen för Samordningsförbundet Finsam MittSkåne, organisationsnummer 222000-2915.

Sammanfattning av ärendet

Årsredovisningen för Samordningsförbudet Finsam MittSkåne har översänts till Höörs kommun. Redovisningen har granskats av revisorerna som tillstyrker ansvarsfrihet för ledamöterna. Höörs kommun har varit representerad i styrelsen genom Carl Malmqvist (KD) under perioden 2024-01-31--2024-12-31. Ersättare under perioden 2024-01-01--2024-01-30 har varit Carl Malmqvist (KD). Ersättare under resterande del av verksamhetsåret har varit Mona Schill Ingvarsson (S).

Enligt 26 § 3 st lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet och om skadeståndstalan ska väckas. Förvaltningen föreslår att ledamöterna i styrelsen beviljas ansvarsfrihet.

Ekonomiska konsekvenser

Beslutet bedöms inte få några ekonomiska konsekvenser.

Barnets bästa

Beslutet bedöms inte ha några konsekvenser för barn. Någon barnkonsekvensutredning bedöms inte behövas.

11. Årsredovisning för Kommunalförbundet AV Media Skåne 2024 - Beviljande av ansvarsfrihet

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att för verksamhetsåret 2024 bevilja ansvarsfrihet för ledamöterna i direktionen för AV Media Skåne, organisationsnummer 222000-0943.

Sammanfattning av ärendet

Kommunalförbundet AV Media Skåne har inkommit med hemställan om kommunfullmäktiges beslut om ansvarsfrihet för ledamöterna i direktionen avseende verksamhetsåret 2024. Till hemställan har fogats protokoll från direktionsmöte 2025-04-29 jämte Årsredovisning för 2024. Höörs kommun var under 2024 representerad i direktionen genom Camilla Kampf (M) med Jill Andersson (S) som ersättare.

Enligt bestämmelserna i 5 kap. 24 § och 9 kap. 13 § kommunallagen (2017:725) ska i kommunalförbund med förbundsdirektion var och en av förbundsmedlemmarnas fullmäktige besluta om ansvarsfrihet ska beviljas eller vägras. Ett beslut om ansvarsfrihet grundas på revisionens rekommendation härom i en upprättad revisionsberättelse.

Då revisionsberättelse och granskningsrapport tas fram först i samband med revisionsmöte 2025-05-14, förutsätter ett beslut i kommunstyrelsen med förslag om beviljande av ansvarsfrihet att dessa dokument presenteras till kommunstyrelsens sammanträde 2025-05-27.

Ekonomiska konsekvenser

Beslutet bedöms inte få några ekonomiska konsekvenser.

Barnets bästa

Beslutet bedöms inte ha några konsekvenser för barn. Någon barnkonsekvensutredning bedöms inte behövas. 

12. Kommunstyrelsens förstärkta uppsiktsplikt, verksamhetsåret 2024

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att informationen läggs till handlingarna.

Sammanfattning av ärendet

Kommunstyrelsen ska ha löpande uppsikt över kommunal verksamhet som bedrivs i kommunala aktiebolag (6 kap. 1 § kommunallagen [KL]). Utöver detta har kommunstyrelsen sedan den 1 januari 2013 en så kallad förstärkt uppsiktsplikt över de kommunala aktiebolagen (6 kap. 9 § KL). Den förstärkta uppsiktsplikten innebär att kommunstyrelsen i årliga beslut för varje bolag ska pröva om den verksamhet som bolaget bedrivit under föregående kalenderår har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna.

Om styrelsen finner att så inte är fallet, ska den lämna förslag till kommunfullmäktige om nödvändiga åtgärder. När kommunen lämnat över skötseln av en kommunal angelägenhet till ett helägt kommunalt bolag, ska fullmäktige fastställa det kommunala ändamålet med verksamheten. Fullmäktige ska också se till att det fastställda kommunala ändamålet och de kommunala befogenheterna som utgör ram för verksamheten anges i bolagsordningen.

Fullmäktige ska även säkerställa att de övriga krav som anges i 10 kap. 3 och 4 §§ kommunallagen är uppfyllda i fråga om bolagen.

För att pröva kommunstyrelsens förstärkta uppsiktsplikt gentemot respektive bolag så har ett granskningsprogram upprättats. Detta för att säkerställa en likvärdig prövning av uppsiktsplikten gentemot respektive bolag.

Beslutet bedöms inte ha några direkta ekonomiska konsekvenser.

Beslutet bedöms inte ha några konsekvenser för barn. Någon barnkonsekvensutredning bedöms inte behövas.

13. Taxor och avgifter för socialnämnden 2025 - Familjerådgivning i kursform

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att:

1. Taxor och avgifter social sektor antas och börjar gälla 2025-07-01.
2. Tidigare beslutad taxa upphör samtidigt att gälla.

Sammanfattning av ärendet

Socialnämnden föreslår ändringar i gällande taxedokument enligt följande:

* Avgift föreslås tas ut vid familjerådgivning i kursform med 300 kr för en halvdag och 600 kr för en heldag, vilket motsvarar andra kommuners avgifter. Redan idag tas avgift ut för familjerådgivning i samtalsform.
* För att effektivisera processen och minska administrativa kostnader föreslås avgiften för bostadsanpassningsintyg utgå.
* Tidsbestämningen i april tas genomgående bort i avsnittet Hyror

Den närmare bakgrunden till förslagen framgår av socialnämndens beslut med underliggande tjänsteskrivelse. Förvaltningen föreslår att den reviderade taxan antas.

Ekonomiska konsekvenser

Förslaget kan leda till marginellt ökade intäkter i form av avgifter. Sammantaget bedöms de ekonomiska konsekvenserna av förslaget att vara försumbara. Borttagning av bostadsanpassningsintyg minskar administrationen och kostnaden för medborgaren. Förslaget om familjerådgivning i kursform ger ett utökat kursutbud till medborgarna.

Barnets bästa

Det är en positiv påverkan på barn att vi utökar erbjudande för familjerådgivning. Avgiften är begränsad och bedöms endast få en begränsad påverkan på barn. Ingen barnkonsekvensbeskrivning har gjorts då det inte bedömts att det finns behov för en sådan. 

14. Taxa och riktlinjer Höörs bibliotek

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att:

1. Taxa och riktlinjer för Höörs bibliotek antas och börjar gälla 2026-01-01.
2. Tidigare beslutad taxa upphör samtidigt att gälla.

Sammanfattning av ärendet

Nämnden för kultur, arbete och folkhälsa föreslår att bibliotekets taxor revideras. Senast detta gjordes var 2021. Föreslagna höjningar motiveras med att biblioteken i Höörs geografiska närområde höjt sina förseningsavgifter och att prisutvecklingen för media har fortsatt uppåt. Förslaget är infogat i ny mall och ska i sin helhet jämföras med den gällande i beslutsunderlag 4. Förvaltningen föreslår att den reviderade taxan antas.

Ekonomiska konsekvenser

Taxans huvudsakliga syfte är att motverka oönskat beteende och säkerställa täckning för administrativa merkostnader och kostnader för ersättande inköp. Taxejusteringarna innebär därmed ringa ekonomiska konsekvenser.

Barnets bästa

Beslutet innebär ingen förändring för barn och påverkar därför inte barn. Ingen barnkonsekvensbeskrivning har gjorts då det inte bedömts att det finns behov för en sådan.

15. Taxa för att ersätta förlorat resekort

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att taxa för förlorat resekort fastställs och börjar gälla 2025-07-01.

Sammanfattning av ärendet

Den som fått ett resekort av kommunen och tappar bort eller på annat sätt förlorar sitt resekort ska anmäla detta till Medborgarcenter som ombesörjer ett nytt kort. Avgiften föreslås uppgå till 100 kr. Kostnaden för att köpa in resekorten från Skånetrafiken är 30 kr st och överskjutande del av avgiften ska täcka kommunens hanterings- och administrationskostnader.

Antal personer som förlorar/tappar bort sitt resekort är ca 40 st per läsår. Genom att ta ut en avgift för ett nytt resekort görs ett förtydligande att kortet är en värdehandling. Kortet behövs även för att lägga över sin biljett till en så kallad appbiljett.

Ekonomiska konsekvenser

Taxan innebär mycket små ekonomiska konsekvenser. För en person som tappar sitt resekort innebär taxan en kostnad på 100 kr. För kommunen innebär taxan en viss kostnadstäckning som beräknas uppgå till 4 000 kr per år.

Barnets bästa

Beslutet påverkar ungdomar och unga vuxna i måttlig mån. De blir ansvariga för att betala en avgift på 100 kr om de tappar sitt resekort. Konsekvensen bedöms som proportionerlig. Ingen barnkonsekvensbeskrivning har gjorts då det inte bedömts att det finns behov för en sådan.

16. Biblioteksplan Höörs kommun 2025-2028

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att:

1. Biblioteksplan 2025-2028 antas och börjar gälla 2025-07-01.
2. Tidigare antagen biblioteksplan upphör samtidigt att gälla.

Sammanfattning av ärendet

Enligt bibliotekslagen ska alla regioner och kommuner anta biblioteksplaner. Gällande biblioteksplan omfattar perioden 2021-2024 och behandlar Höörs kommuns biblioteksverksamheten i form av folkbibliotek och skolbibliotek. Nämnden för kultur, arbete och folkhälsa ansvarar för folkbiblioteken och barn- och utbildningsnämnden för skolbiblioteken. Nämnderna föreslår att en reviderad biblioteksplan ska omfatta perioden 2025- 2028. Nämnderna har beslutat om sina respektive ansvarsområden och det samlade förslaget framgår av beslutsunderlag 2.

Förvaltningen föreslår att Biblioteksplan Höörs kommun 2025-2028 antas och börjar gälla samtidigt som den nya skollagen träder i kraft, det vill säga 2025-07-01.

Ekonomiska konsekvenser

Nämnden för kultur, arbete och folkhälsa:

Förändringarna ryms inte inom befintlig budget. För att genomföra biblioteksplanens uppsökande och läsfrämjande verksamhet har sektorn genom sin föreslagna budget och VEP 2026-2029 äskat 350 000 kr under 2026 och 300 000 kr under 2027, för utökning av personal i form av en bibliotekarie, samt ett tillskott på 50 000 kr vartannat år framöver för ökade mediakostnader. De totala kostnaderna för att implementera biblioteksplanen 2025-2028 beräknas uppgå till 750 000 kr.

Barn- och utbildningsnämnden:

Barn- och utbildningssektorn har äskat medel i budget 2026 om 1 114 000 kr för anställning av nya skolbibliotekarier.

Barnets bästa

Biblioteksverksamheten påverkar barn i hög grad. I förslaget till biblioteksplan redogörs för internationella, nationella och lokala regelverk - där Barnkonventionen är det överordnade - som verksamheten behöver förhålla sig till. I planen beskrivs hur biblioteksverksamheten möter kraven i regelverken med tydligt fokus på barnperspektivet. En särskild barnkonsekvensutredning är därmed inte erforderlig.

6.1 Budget 2026 VEP 2027-2028 samt investeringar och exploateringar, Höörs kommun - Inledning

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar:

1. Skattesatsen för 2026 fastställs till 21,45 skattekronor.
2. Kommunstyrelsens förslag till budget 2026, verksamhetsplan 2027 - 2028 antas.
3. Budgetramarna för ekonomiskt bistånd, gymnasiekostnader, bostadsanpassning samt badet får inte användas av respektive nämnd till andra kostnader.
4. PO-pålägget fastställs till 37,54 %.
5. Internräntan fastställs till 2,75 %.
6. Kompensationer för löneökningar, inflation, demografiförändringar och kapitalkostnader fördelas av förvaltningsledningen efter särskild prövning.
7. Kommunstyrelsen har under år 2026 rätt att omsätta lån och nyupplåna inom en totalt högsta låneram om 220 000 000 kr samt teckna derivat som säkerhet för upptagna lån.

Sammanfattning av ärendet

Kommunen ska varje år upprätta en budget för nästkommande kalenderår (budgetår). Budgeten ska innehålla en plan för verksamheten och ekonomin under budgetåret. I planen ska skattesatsen och anslagen anges. Det ska vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. Det ska anges mål och riktlinjer för verksamheten för verksamheten som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. För ekonomin ska anges finansiella mål som är av betydelse för god ekonomisk hushållning.

Budgeten ska innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Förslag till budget ska upprättas av kommunstyrelsen före oktober månads utgång. Budgeten ska fastställas av kommunfullmäktige före november månads utgång. Kommunstyrelsen har beslutat att budgeten för 2026 med VEP 2027 - 2028 ska behandlas av kommunfullmäktige i juni. Det betyder att budgeten beslutas tidigare än kommunallagen kräver. Ett tidigare beslut ger längre tid för att föreslagna åtgärder ska få större effekt i kommande års budget.

Förvaltningsledningen presenterar ett underlag för budget 2026 med verksamhetsplan för 2027 - 2028 enligt föreslagen budgetprocess. Förvaltningsledningens budgetförslag utgår från Sveriges kommuner och regioners (SKR) budgetförutsättningar. Skatteintäkter och generella statsbidrag är justerade efter kommunens befolkningsprognos. Skatteintäkterna är dessutom uppräknade med 496 kronor per kommuninvånare jämfört SKRs budgetförutsättningar. Höörs kommun har under flera år redovisat större skatteintäkter i bokslutet än budgeterat.

En analys gjord för skatteintäkter från 2017 till 2024 visar ett snitt på större skatteintäkter med 496 kronor per kommuninvånare.

6.2 Budget 2026 VEP 2027-2028 samt investeringar och exploateringar, Höörs kommun - Budgetdebatt

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar:

1. Skattesatsen för 2026 fastställs till 21,45 skattekronor.
2. Kommunstyrelsens förslag till budget 2026, verksamhetsplan 2027 - 2028 antas.
3. Budgetramarna för ekonomiskt bistånd, gymnasiekostnader, bostadsanpassning samt badet får inte användas av respektive nämnd till andra kostnader.
4. PO-pålägget fastställs till 37,54 %.
5. Internräntan fastställs till 2,75 %.
6. Kompensationer för löneökningar, inflation, demografiförändringar och kapitalkostnader fördelas av förvaltningsledningen efter särskild prövning.
7. Kommunstyrelsen har under år 2026 rätt att omsätta lån och nyupplåna inom en totalt högsta låneram om 220 000 000 kr samt teckna derivat som säkerhet för upptagna lån.

Sammanfattning av ärendet

Kommunen ska varje år upprätta en budget för nästkommande kalenderår (budgetår). Budgeten ska innehålla en plan för verksamheten och ekonomin under budgetåret. I planen ska skattesatsen och anslagen anges. Det ska vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. Det ska anges mål och riktlinjer för verksamheten för verksamheten som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. För ekonomin ska anges finansiella mål som är av betydelse för god ekonomisk hushållning.

Budgeten ska innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Förslag till budget ska upprättas av kommunstyrelsen före oktober månads utgång. Budgeten ska fastställas av kommunfullmäktige före november månads utgång. Kommunstyrelsen har beslutat att budgeten för 2026 med VEP 2027 - 2028 ska behandlas av kommunfullmäktige i juni. Det betyder att budgeten beslutas tidigare än kommunallagen kräver. Ett tidigare beslut ger längre tid för att föreslagna åtgärder ska få större effekt i kommande års budget.

Förvaltningsledningen presenterar ett underlag för budget 2026 med verksamhetsplan för 2027 - 2028 enligt föreslagen budgetprocess. Förvaltningsledningens budgetförslag utgår från Sveriges kommuner och regioners (SKR) budgetförutsättningar. Skatteintäkter och generella statsbidrag är justerade efter kommunens befolkningsprognos. Skatteintäkterna är dessutom uppräknade med 496 kronor per kommuninvånare jämfört SKRs budgetförutsättningar. Höörs kommun har under flera år redovisat större skatteintäkter i bokslutet än budgeterat.

En analys gjord för skatteintäkter från 2017 till 2024 visar ett snitt på större skatteintäkter med 496 kronor per kommuninvånare.

6.3 Budget 2026 VEP 2027-2028 samt investeringar och exploateringar, Höörs kommun - Beslut

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar:

1. Skattesatsen för 2026 fastställs till 21,45 skattekronor.
2. Kommunstyrelsens förslag till budget 2026, verksamhetsplan 2027 - 2028 antas.
3. Budgetramarna för ekonomiskt bistånd, gymnasiekostnader, bostadsanpassning samt badet får inte användas av respektive nämnd till andra kostnader.
4. PO-pålägget fastställs till 37,54 %.
5. Internräntan fastställs till 2,75 %.
6. Kompensationer för löneökningar, inflation, demografiförändringar och kapitalkostnader fördelas av förvaltningsledningen efter särskild prövning.
7. Kommunstyrelsen har under år 2026 rätt att omsätta lån och nyupplåna inom en totalt högsta låneram om 220 000 000 kr samt teckna derivat som säkerhet för upptagna lån.

Sammanfattning av ärendet

Kommunen ska varje år upprätta en budget för nästkommande kalenderår (budgetår). Budgeten ska innehålla en plan för verksamheten och ekonomin under budgetåret. I planen ska skattesatsen och anslagen anges. Det ska vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. Det ska anges mål och riktlinjer för verksamheten för verksamheten som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. För ekonomin ska anges finansiella mål som är av betydelse för god ekonomisk hushållning.

Budgeten ska innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Förslag till budget ska upprättas av kommunstyrelsen före oktober månads utgång. Budgeten ska fastställas av kommunfullmäktige före november månads utgång. Kommunstyrelsen har beslutat att budgeten för 2026 med VEP 2027 - 2028 ska behandlas av kommunfullmäktige i juni. Det betyder att budgeten beslutas tidigare än kommunallagen kräver. Ett tidigare beslut ger längre tid för att föreslagna åtgärder ska få större effekt i kommande års budget.

Förvaltningsledningen presenterar ett underlag för budget 2026 med verksamhetsplan för 2027 - 2028 enligt föreslagen budgetprocess. Förvaltningsledningens budgetförslag utgår från Sveriges kommuner och regioners (SKR) budgetförutsättningar. Skatteintäkter och generella statsbidrag är justerade efter kommunens befolkningsprognos. Skatteintäkterna är dessutom uppräknade med 496 kronor per kommuninvånare jämfört SKRs budgetförutsättningar. Höörs kommun har under flera år redovisat större skatteintäkter i bokslutet än budgeterat.

En analys gjord för skatteintäkter från 2017 till 2024 visar ett snitt på större skatteintäkter med 496 kronor per kommuninvånare.

Paus

mötet återupptas ca kl 20.25

5. Utdelning av kommunens priser

Sammanfattning av ärendet

Uppvaktning med anledning av stora idrottsprestationer. Höörs kommun kan uppvakta personer och föreningar som vunnit pris i stora idrottstävlingar. Med stora idrottstävlingar menas SM guld eller liknande. 

17. Motion: "Inför Munkmodellen i Höörs kommun" - Roger Orwén (MP)

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att motionen avslås.

Sammanfattning av ärendet

Munkmodellen är en analysmodell som kan användas för att tydliggöra behoven av samhälleliga förändringar på flera systemnivåer för att uppnå en hållbar utveckling. Till skillnad från andra hållbarhetsmodeller understryker munkmodellen att social och ekologisk hållbarhet alltid måste vara överordnade mål och att ekonomin ska ses som ett verktyg för att nå uppsatta mål. Tomelilla kommun är först i Sverige med att använda munkmodellen för att redovisa och analysera sitt hållbarhetsarbete men har ännu inte implementerat modellen i sitt styrsystem.

Införande av modellen i Höörs kommun kräver en rad insatser: Mål och indikatorer för ekologisk hållbarhet finns redan men måste tas fram för social hållbarhet. En årlig värdering av indikatorer ska göras och sammanställas i ett så kallat kommunporträtt. Förankring av modellen och dessa metoder krävs i samtliga verksamheter och nämnder. Förändringar behöver göras i kommunens budgetprocess men även i metoder för styrning och ledning. Höörs kommun saknar idag de resurser som behövs.

Total kostnad för uppstart och implementering uppskattas till 1,5 - 2 miljoner kronor samt därefter årligen en kostnad på omkring 400 000 kronor för löpande arbete. Modellens styrka är att den kan tydliggöra dels prioriteringsbehov, dels hur hållbara val och beslut kan genomföras. Nackdelen är att införandet av munkmodellen kräver mycket arbete men även löpande arbetet kommer att ta tid. Förslaget är således kostnadsdrivande och det är tveksamt om det ger något större mervärde. Den närmare beskrivningen av ärendet framgår av tjänsteskrivelsen. 

18. Motion: "Ny klimatpanel i Höör" - Roger Orwén (MP)

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att Motionen avslås.

Sammanfattning av ärendet

Motionären yrkar att Höörs kommun skapar en klimatpanel av medborgare som bidrar med förslag till kommunens energi- och klimatarbete. Motionen har remitterats till kommundirektören för yttrande som ska omfatta en kostnadsuppskattning för att utreda och/eller genomföra motionen samt förvaltningens bedömning av konsekvenserna av den inlämnade motionen. Höörs kommun har idag två generella aktiva forum för medborgardialog: Medborgarpanelen och kommunens medborgar- och pensionärsråd (KMPR).

Medborgarpanelen är ett elektroniskt forum där det genomförs fyra enkäter med olika teman årligen och KMPR är ett fysiskt forum med fyra möten årligen där deltagarna kan lyfta frågor och där även enkätsvaren från Medborgarpanelen diskuteras. Det är kommunstyrelsens arbetsutskott som beslutar om vilka teman som ska lyftas i Medborgarpanelen. En lösning som inte skulle ta fler resurser i anspråk är att en av enkäterna har ett klimat och miljötema. För att skapa en ny panel så som det föreslås i motionen krävs resurser i form av en person som kan driva arbetet i panelen.

Hur stor arbetsinsatsen blir beror på ambitionsnivån men fyra möten med workshops, kallelser och rapporter kan ta ca 80 h i anspråk. En konsult tar ca 2 000 kr/h så kostnaden kan grovt uppskattas till 160 000 kr. Möteslokaler m.m. finns tillgängliga utan extra kostnad. Därutöver tillkommer arvode om ca 160 kr/h till de förtroendevalda som deltar och medarbetares arbetstid för kringstöd.

Ekonomiska konsekvenser

Ett avslag på motionen har i sig inga ekonomiska konsekvenser.  Om motionen bifalls innebär det direkta ekonomiska konsekvenser på ca 160 000 kr/år för konsultkostnader och arvode om ca 160 kr/h exklusive sociala avgifter för deltagande förtroendevalda.

Barnens bästa

Klimatet påverkar barn - en klimatpanel som ska bidra med förslag till kommunens energi- och klimatarbete bedöms inte påverka barn. Ingen barnkonsekvensbeskrivning har gjorts då det inte bedömts att det finns behov för en sådan.

19. Motion: "Vårändringsbudget för rehabilitering av Höörs skolor" - Olle Krabbe (V) m.fl.

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att motionen avslås.

Sammanfattning av ärendet

Vänsterpartiet har genom Olle Krabbe, Pierre Nyborg Malmberg och Bengt Johansson lämnat en motion om att kommunen ska anta en vårändringsbudget med en budgetförstärkning på 10 miljoner kronor till barn- och utbildningsnämnden. Medlen ska användas för att höja grundbeloppet, återgå till två studie- och yrkesvägledare samt satsa på ökad läsförståelse och bättre mattekunskaper i lågoch mellanstadiet. Tillskottet ska finansieras genom en budgetering för förväntad värdeökning av värdepappersplaceringar.

Enligt kommunallagens kapitel 11, § 5 ska kommunen upprätta en budget där intäkterna överstiger kostnaderna. Det räcker alltså med att intäkterna överstiger kostnaderna med endast 1 krona för att uppfylla lagen. Med ett budgeterat resultat på 21,5 miljoner skulle en förstärkning av barn- och utbildningsnämndens budgetram på 10 miljoner vara möjlig och ändå följa kommunallagen om att intäkterna ska överstiga kostnaderna. Enligt kommunallagens kapitel 11, § 1 ska kommunen även ha god ekonomisk hushållning.

Det betyder att kommunen ska bedriva en hållbar verksamhet och varje generation ska finansiera sig själv och inte leva av framtida resurser. Ett av de mål som Höörs kommunfullmäktige har beslutat om när det gäller god ekonomisk hushållning är att investeringar inom den skattefinansierade verksamheten ska vara självfinansierad genom resultat och avskrivning. Med denna ombudgetering skulle resultatet vara detsamma. Dock måste värdeökningen rensas i balanskravsresultatet.

Eftersom värdeökningen inte är realiserad betyder det att värdeökningen inte har gett några likvider för kommunen för att kunna finansiera investeringar. Om kommunen då ska nå en självfinansiering, måste investeringsvolymen minskas. Det är svårt i en kommun som växer där resultatet istället behövde vara större för att finansiera en större investeringsvolym. Alternativet är en bibehållen investeringsvolym som kräver en ökad belåning och som framöver ger högre räntekostnader som tar utrymme i driftsbudgeten.

Detta har kommunfullmäktige ansett inte vara god ekonomisk hushållning. Dessutom får en budgetförstärkning till en nämnd på 10 miljoner på halvårsbasis en årseffekt på kommande år på 20 miljoner. I budget 2024 gjordes en neddragning i barn- och utbildningsnämndens budget för sänkt grundbelopp samt neddragning av en studie- och yrkesvägledare motsvarande 1,3 miljoner. Motsvarande summa tillförs nämnden i förvaltningens förslag till budget 2026.

20. Motion: "Inför språktester inom vård- och omsorg i Höörs kommun" - Emma Öster (SD) - Information om beredning

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att informationen läggs till handlingarna.

Sammanfattning av ärendet

Kommunfullmäktiges ordförande har överlämnat motionen till kommunstyrelsen för beredning. Kommunstyrelsens ordförande har härefter remitterat den till socialnämnden för yttrande senast 2025-11-27. 

21. Motion: "Uppdra till Kultur, arbete och folkhälsa att utreda förutsättningarna för införandet av ett ungdomsråd" - Nino Dervisagic (M), Magnus Haara (C), Anna Ramberg (L), Martin Ekstrand (KD) -Information om beredning

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att informationen läggs till handlingarna.

Sammanfattning av ärendet

Kommunfullmäktiges ordförande har överlämnat motionen till kommunstyrelsen för beredning. Kommunstyrelsens ordförande har härefter remitterat den till nämnden för kultur, arbete och folkhälsa för yttrande senast 2025-11-27. 

22. Avsägelser och fyllnadsval av förtroendevalda 2022-2026

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att:

1. Entlediga Lukas Nilsson (SD) från uppdraget som ersättare i kommunfullmäktige.
2. Kommunfullmäktige anmäler entledigandet till Länsstyrelsen som har att utse ny ersättare i kommunfullmäktige efter Lukas Nilsson (SD).
3. Entlediga Lukas Nilsson (SD) från uppdraget som ersättare i barn- och utbildningsnämnden.
4. Entlediga Lukas Nilsson (SD) från uppdraget som ersättare i nämnden för kultur, arbete och folkhälsa.

Ordföranden tackar avgående ersättare för hans insatser inom ramen för uppdraget.

Sammanfattning av ärendet

Fullmäktige ska befria en förtroendevald från uppdraget när den förtroendevalde önskar avgå, om det inte finns särskilda skäl mot det enligt 4 kap. 6§ kommunallagen (2017:725). Om en ledamot eller ersättare i kommunfullmäktige avgår under valperioden ska länsstyrelsen enligt 14 kap. 21§, respektive 23§, vallagen (2005:837) efter anmälan utse en ny ledamot eller ersättare. Reglerna för valbarhet och ett uppdrags upphörande återfinns i kommunallagens (2017:725) 4 kap 3-10§§.

Av 7§ framgår att en förtroendevalds uppdrag upphör om den förtroendevalda upphör att vara valbar. För en förtroendevald som valts av kommunfullmäktige upphör uppdraget vid nästa fullmäktigesammanträde om inte fullmäktige, efter ansökan, beslutar att den förtroendevalde får ha kvar sitt uppdrag under återstoden av mandattiden. 

23. Anmälningar till kommunfullmäktige 2025

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att anmälningarna läggs till handlingarna.

Beslutsunderlag

Beslut från nämnder och kommunala bolag

1. Protokoll KF 250423
2. Protokollsbilaga KF 250423 § 56 RESERVATION Socialdemokraterna
3. Protokoll KS 250527
4. Protokollsutdrag KS 250527 § 153
5. Protokollsbilaga KS 250527 § 120 RESERAVATION Socialdemokraterna och Miljöpartiet
6. Protokollsbilaga KS 250527 § 120 RESERVATION Olle Krabbe (V)
7. Protokollsbilaga KS 250527 § 136 RESERVATION George Emilson (KD)
8. Höörs kommuns månadsuppföljning april 2025
9. Nämndernas månadsuppföljning april 2025 - drift
10. Nämndernas månadsuppföljning april 2025 - investering
11. Ekonomisk uppföljning april 25 HFL AB
12. Ekonomisk uppföljning april 25 HFB AB
13. Höör_rapport_modest_20250307 - Befolkningsprognosen
14. Om prognos och scenarier för befolkningsutvecklingen i Höörs kommun 2025- 2034

24. Mötets avslutande

Sammanfattning av ärendet

Ordföranden förklarar mötet avslutat.

Mötesstart: 11/6 kl. 18:00
Mötesplats: Älvkullen, Höör

Mötets kallelse och handlingar

Kommunfullmäktige är det högsta beslutande organet i kommunen, kommunens riksdag. Kommunfullmäktige anger mål och riktlinjer för den kommunala verksamheten och beslutar i övrigt i ärenden av principiell beskaffenhet såsom kommunens budget, kommunalskatten, taxor och avgifter för den kommunala verksamheten samt andra viktiga och övergripande frågor för kommunen.

Kommunfullmäktige i Höörs kommun har 41 ledamöter och sammanträder i Allaktivitetshuset Älvkullen i Höör ungefär en gång i månaden. Sammanträdena är offentliga och annonseras i dagspressen.


Mötet går att se textat några dagar efteråt.
En textikon kommer synas nertill i spelaren när undertextningen finns tillgänglig. Klicka på textikonen för att se mötet med undertext.

Om du använder Internet Explorer behöver du minst version 10.

Vid tekniska problem, kontakta Öppna Kanalen Växjö på [email protected] eller ring 0470 - 322 600.