Primära flikar

Höörs kommunfullmäktige 23 april 2025

För att se videon behöver Cookies godkännas.
Godkänn cookies

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Leif Alfredsson

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Hailey Wester

Talare

Silvia Bengtsson

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Jesper Sundbärg, VD, Höörs Kommunhus AB

Talare

Gunnar Elvingsson, controller, Höörs Kommunhus AB

Talare

Jesper Sundbärg, VD, Höörs Kommunhus AB

Talare

Gunnar Elvingsson, controller, Höörs Kommunhus AB

Talare

Jesper Sundbärg, VD, Höörs Kommunhus AB

Talare

Gunnar Elvingsson, controller, Höörs Kommunhus AB

Talare

Jesper Sundbärg, VD, Höörs Kommunhus AB

Talare

Gunnar Elvingsson, controller, Höörs Kommunhus AB

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Roger Orwén (MP)

Talare

Jesper Sundbärg, VD, Höörs Kommunhus AB

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Johan Svahnberg (M)

Talare

Jill Andersson (S)

Talare

Johan Svahnberg (M)

Talare

Jill Andersson (S)

Talare

Johan Svahnberg (M)

Talare

Kent Staaf (S)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Olle Krabbe (V)

Talare

Johan Svahnberg (M)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Linda Andersson, ekonomichef, Höörs Kommun

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Arne Gustavsson, revisionens ordförande

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Johan Svahnberg (M)

Talare

Olle Krabbe (V)

Talare

Kent Staaf (S)

Talare

Johan Svahnberg (M)

Talare

Ingemar Kristensson (C)

Talare

Jill Andersson (S)

Talare

Roger Orwén (MP)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Roger Orwén (MP)

Talare

Helena Lindblom Ohlson (SD)

Talare

Olle Krabbe (V)

Talare

Johan Svahnberg (M)

Talare

Helena Lindblom Ohlson (SD)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Kent Staaf (S)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Kent Staaf (S)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Johan Svahnberg (M)

Talare

Kent Staaf (S)

Talare

Johan Svahnberg (M)

Talare

Anders Netterheim (M)

Talare

Leif Alfredsson

Talare

Anders Netterheim (M)

Mötets öppnande

1. Sammanträdets tillkännagivande och fastställelse av föredragningslistan

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar:

1. Tillkännagivandet om sammanträdet har utfärdats på ett korrekt sätt.
2. Föredragningslistan fastställs.

Sammanfattning av ärendet

Tillkännagivandet för sammanträdet har utfärdats den 15 april 2025 och anslagits på kommunens digitala anslagstavla samma dag. Samtliga ledamöter och ersättare har fått föredragningslista och handlingar genom elektronisk kallelse, till Ciceron Assistent, den 15 april 2025.

2. Upprop

Sammanfattning av ärendet

Upprop av kommunfullmäktiges ledamöter och ersättare görs enligt lista.

3. Val av justerande och bestämmande av tid för protokollets justering

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar:

1. Martin Ekstrand (KD) och Pierre Malmberg Nyborg (V) utses att justera protokollet.
2. Dagens protokoll justeras elektroniskt, måndagen den 28 april 2025 klockan 16:30.

Sammanfattning av ärendet

Justerare utses enligt upprättad turlista. Vanligtvis sker justering onsdagen efter kommunfullmäktiges sammanträde klockan 16:30.

4. Utdelning av kommunens priser

Sammanfattning av ärendet

Uppvaktning med anledning av stora idrottsprestationer.

Höörs kommun kan uppvakta personer och föreningar som vunnit pris i stora idrottstävlingar. Med stora idrottstävlingar menas SM guld eller liknande. 

5. Höörs Fastigheter - Information om verksamheten

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att informationen läggs till handlingarna.

Sammanfattning av ärendet

Verkställande direktören för Höörs Fastighets Lokal AB och Höörs Fastighets Bostads AB informerar tillsammans med bolagscontrollern om fastighetsbolagens verksamhet.

6. Interpellation "angående utbetalningar till Höörs Handelsklubb" - Evalisa Forshell (S)

Sammanfattning av ärendet

Evalisa Forshell (S) har ställt en interpellation till kommunstyrelsens ordförande Johan Svahnberg (M) om utbetalningar till Höörs Handelsklubb.

Kommunfullmäktige beslutade 250312 att interpellationen får ställas och att svar lämnas på fullmäktigesammanträdet 250423.

Kommunstyrelsens ordförande Johan Svahnberg (M) redogör för sitt svar på interpellationen. 

7. Årsredovisning Höörs kommunhus AB 2024

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar: Efter att tagit del av information i årsredovisningen, lägga den till handlingarna.

Sammanfattning av ärendet

Höörs Kommunhus AB (org.nr 559328-2808) ska hålla årsstämma den 11 april 2025. Inför årsstämman har kommunstyrelsen att ge instruktion till stämmoombudet för hur han/hon ska rösta, samt överlämna årsredovisningen till kommunfullmäktige.

8. Årsredovisning MERAB 2024

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att, efter att tagit del av information i årsredovisningen, lägga den till handlingarna.

Sammanfattning av ärendet

Mellanskånes Renhållnings Aktiebolag (org.nr 556214-7800) ska hålla årsstämma den 11 april 2025. Inför årsstämman har kommunstyrelsen att ge instruktion till stämmoombudet för hur han/hon ska rösta, samt överlämna årsredovisningen till kommunfullmäktige. 

9. Årsredovisning Unikom 2024

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att, efter att tagit del av information i årsredovisningen, lägga den till handlingarna.

Sammanfattning av ärendet

IT kommuner i Skåne Aktiebolag (org.nr 559067-2142) ska hålla årsstämma den 22 april 2025. Inför årsstämman har kommunstyrelsen att ge instruktion till stämmoombudet för hur han/hon ska rösta, samt överlämna årsredovisningen till kommunfullmäktige.

10. Årsrapport Mittskåne Vatten 2024

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att årsrapport 2024 för Mittskåne Vatten fastställs.

Sammanfattning av ärendet

Föreligger Årsrapport 2024 för Mittskåne Vatten. 

11. Årsredovisning för Höörs kommun 2024

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att årsredovisningen för 2024 fastställs.

Sammanfattning av ärendet

Årsredovisning 2024 för kommunkoncernen överlämnas. För att kartlägga och analysera kommunens resultat, utveckling och ekonomiska ställning använder Höörs kommun en analysmetod som kallas RK-modellen. Den utgår från fyra finansiella aspekter; det finansiella resultatet, kapacitetsutvecklingen, riskförhållanden och kontrollen över den finansiella utvecklingen.

Kommunen redovisade ett positivt resultat på 49,9 mnkr, vilket var 78,0 mnkr bättre än budgeterat. Fjolårets resultat uppgick till 40,6 mnkr.

De största avvikelserna är fördelade enligt:

Skatteintäkter och generella bidrag ................................................. +19,3 mnkr
Volympott ......................................................................................... +15,9 mnkr
Värdeökning kapitalförvaltning ......................................................... +11,8 mnkr
Nämndernas verksamheter............................................................... +9,3 mnkr
Löneökningar..................................................................................... +7,0 mnkr
Pensionskostnader………….............................................................. +6,7 mnkr
Ränteintäkter……………………......................................................... +5,9 mnkr
Vinst såld exploateringsmark…………………………………………… +4,0 mnkr
Värdeminskning exploateringsmark.................................................... -9,1 mnkr

Investeringsvolymen uppgick till 84,9 mnkr av den beslutade investeringsramen på 100,5 mnkr, exkluderat anslutningsavgifterna. Kapaciteten är god med en soliditet på 37 procent. Soliditeten har minskat från fjolåret på grund av en större finansiell leasing när Maglehill tillkom. Om inte Maglehill hade tillkommit så hade soliditeten istället ökat. Kommunens långsiktiga låneskuld uppgår till 163 mnkr och fördelar sig på två lån, ett med rörlig ränta och ett med bunden ränta.

Risken är medelhög eftersom kommunens borgen är förhållandevis hög, visserligen är merparten av borgensåtagandena koncerninterna. Likvideten är god och kommunen har god tillgång till likvida medel. Kontrollen bedöms som god. Resultatet avviker från budgeten med 78 mnkr men merparten (68,6 mnkr) återfinns inom finansförvaltningen. Kommunen använder SKRs prognoser för skatter, generella statsbidrag, inflation och löneökningar. KPAs prognoser används för pensionskostnader och befolkningsprognosen ligger till grund för volympotten.

Värdeförändringar av kapitalplaceringar kan inte förutses. Större delen av avvikelserna yttre faktorer som kommunen inte kan styra över. Nämndernas budgetar har kommunen själv en större möjlighet att styra över. Sedan 2018 har nämnderna levererat överskott och så även för 2024 som uppgår till 9,3 mnkr. Det betyder att nämndernas avvikelse uppgår till 0,8 procent av budgetramarna.

Av de fyra fullmäktigemålen uppfylls målen för God, hållbar livsmiljö och bra boende för alla samt Långsiktigt, hållbar ekonomi och miljö. Målen Medborgare, företagare och kommunal förvaltning utgör en gemenskap med ett gott samarbete för ett attraktivt och hållbart Höör samt Trygg förskole- och skolverksamhet med hög kvalitet samt god lärmiljö uppfylls inte under året.

12. Revisionsberättelse samt ansvarsprövning för år 2024 avseende kommunstyrelsen och övriga nämnder

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar:

1. I enlighet med revisorernas förslag bevilja ansvarsfrihet för styrelse och nämnder samt enskilda ledamöter i dessa organ.
2. Godkänna kommunens årsredovisning för 2024. Ledamöterna deltar ej i beslut om egna ansvarsområden.

Sammanfattning av ärendet

Revisionens ordförande redogör översiktligt för granskningsarbetet och innehållet i revisorernas årsredogörelse med tillhörande dokumentation.

Paus

mötet återupptas ca kl 20.15

11. Årsredovisning för Höörs kommun 2024

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att årsredovisningen för 2024 fastställs.

Sammanfattning av ärendet

Årsredovisning 2024 för kommunkoncernen överlämnas. För att kartlägga och analysera kommunens resultat, utveckling och ekonomiska ställning använder Höörs kommun en analysmetod som kallas RK-modellen. Den utgår från fyra finansiella aspekter; det finansiella resultatet, kapacitetsutvecklingen, riskförhållanden och kontrollen över den finansiella utvecklingen.

Kommunen redovisade ett positivt resultat på 49,9 mnkr, vilket var 78,0 mnkr bättre än budgeterat. Fjolårets resultat uppgick till 40,6 mnkr.

De största avvikelserna är fördelade enligt:

Skatteintäkter och generella bidrag ................................................. +19,3 mnkr
Volympott ......................................................................................... +15,9 mnkr
Värdeökning kapitalförvaltning ......................................................... +11,8 mnkr
Nämndernas verksamheter............................................................... +9,3 mnkr
Löneökningar..................................................................................... +7,0 mnkr
Pensionskostnader………….............................................................. +6,7 mnkr
Ränteintäkter……………………......................................................... +5,9 mnkr
Vinst såld exploateringsmark…………………………………………… +4,0 mnkr
Värdeminskning exploateringsmark.................................................... -9,1 mnkr

Investeringsvolymen uppgick till 84,9 mnkr av den beslutade investeringsramen på 100,5 mnkr, exkluderat anslutningsavgifterna. Kapaciteten är god med en soliditet på 37 procent. Soliditeten har minskat från fjolåret på grund av en större finansiell leasing när Maglehill tillkom. Om inte Maglehill hade tillkommit så hade soliditeten istället ökat. Kommunens långsiktiga låneskuld uppgår till 163 mnkr och fördelar sig på två lån, ett med rörlig ränta och ett med bunden ränta.

Risken är medelhög eftersom kommunens borgen är förhållandevis hög, visserligen är merparten av borgensåtagandena koncerninterna. Likvideten är god och kommunen har god tillgång till likvida medel. Kontrollen bedöms som god. Resultatet avviker från budgeten med 78 mnkr men merparten (68,6 mnkr) återfinns inom finansförvaltningen. Kommunen använder SKRs prognoser för skatter, generella statsbidrag, inflation och löneökningar. KPAs prognoser används för pensionskostnader och befolkningsprognosen ligger till grund för volympotten.

Värdeförändringar av kapitalplaceringar kan inte förutses. Större delen av avvikelserna yttre faktorer som kommunen inte kan styra över. Nämndernas budgetar har kommunen själv en större möjlighet att styra över. Sedan 2018 har nämnderna levererat överskott och så även för 2024 som uppgår till 9,3 mnkr. Det betyder att nämndernas avvikelse uppgår till 0,8 procent av budgetramarna.

Av de fyra fullmäktigemålen uppfylls målen för God, hållbar livsmiljö och bra boende för alla samt Långsiktigt, hållbar ekonomi och miljö. Målen Medborgare, företagare och kommunal förvaltning utgör en gemenskap med ett gott samarbete för ett attraktivt och hållbart Höör samt Trygg förskole- och skolverksamhet med hög kvalitet samt god lärmiljö uppfylls inte under året.

12. Revisionsberättelse samt ansvarsprövning för år 2024 avseende kommunstyrelsen och övriga nämnder

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar:

1. I enlighet med revisorernas förslag bevilja ansvarsfrihet för styrelse och nämnder samt enskilda ledamöter i dessa organ.
2. Godkänna kommunens årsredovisning för 2024. Ledamöterna deltar ej i beslut om egna ansvarsområden.

Sammanfattning av ärendet

Revisionens ordförande redogör översiktligt för granskningsarbetet och innehållet i revisorernas årsredogörelse med tillhörande dokumentation.

13. Personalredovisning 2024

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att personalredovisningen för 2024 fastställs.

Sammanfattning av ärendet

Höörs kommun sammanställer årligen en personalredovisning för att ge en aktuell och övergripande bild av kommunens medarbetare, deras arbetsvillkor, hälsa och kompetensutveckling. Genom att analysera utvecklingen över tid skapas en förståelse för trender och behov, vilket utgör ett viktigt underlag för strategisk planering och beslutsfattande. Kommunens medarbetare är en central resurs för att säkerställa hög kvalitet i de tjänster som erbjuds invånarna. Därför är det av stor vikt att arbeta proaktivt med kompetensförsörjning, arbetsmiljö och ledarskapsutveckling.

En välfungerande personalpolitik bidrar till en hållbar organisation som kan möta både dagens och framtidens utmaningar. Personalredovisningen för 2024 innehåller fakta och analyser som belyser dessa frågor och ger en tydlig bild av nuläge och utvecklingsområden. Underlaget syftar till att stödja det fortsatta arbetet med att stärka kommunens verksamheter och säkerställa en långsiktigt hållbar personalförsörjning.

Beslutet bedöms inte ha några direkta ekonomiska konsekvenser.

14. Ekonomisk månadsuppföljning 2025

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar: Informationen om ekonomisk månadsuppföljning läggs till handlingarna.

Sammanfattning av ärendet

Månadsuppföljning februari 2025 Höörs kommun redovisar ett resultat på 23,7 mnkr efter februari, vilket är 12,1 mnkr bättre än budget för perioden. Prognosen för hela året är ett resultat på 34,0 mnkr, vilket är 12,4 mnkr bättre än det budgeterade resultatet på 21,5 mnkr. För perioden redovisar nämnderna ett överskott på 8,5 mnkr jämfört med budget, men prognosen pekar på ett underskott om 2,5 mnkr. Kommunstyrelsen redovisar ett överskott för perioden på 3,6 mnkr och ett prognostiserat överskott för året på 1,4 mnkr. Det är färdtjänsten som står för överskottet.

Budgeten utökades inför 2025 eftersom debiteringen från Region Skåne för första halvåret 2024 indikerade betydligt större kostnader. Utfallet för 2024 blev dock lägre och årets första debitering är lägre än budgeterat. Gemensamma verksamheter redovisar ett överskott för perioden på 1,6 mnkr som minskas till 0,6 mnkr i prognosen för året. En del av överskottet för perioden beror på att aktiviteter genomförs senare. Den andra delen av överskottet beror på vakanser, vilket även kvarstår i prognosen.

Även andra verksamheter som gator och vägar, parker samt idrotts- och friluftsanläggningar har överskott för perioden eftersom aktiviteter genomförs senare under året då det är säsong. Socialnämnden redovisar ett överskott på 2,7 mnkr efter februari men en prognos för året på ett underskott på 3,9 mnkr. Vård och omsorg redovisar ett nollresultat efter februari men ett underskott på 3,9 mnkr i prognosen för året. Det är verksamheterna Insatser enligt LSS och Insatser till personer med funktionsnedsättning som prognostiserar underskott på grund av fler brukare.

Individ- och familjeomsorgen redovisar ett överskott på 2,6 mnkr efter februari men ett nollresultat i prognosen. För perioden är det framförallt barn- och ungdomsvården som redovisar överskott. En kostsam placering har dock gjort i slutet av uppföljningsperioden som inte får någon större påverkan för perioden men påverkar prognosen för året. Barn- och utbildningsnämnden redovisar ett överskott för perioden på 1,5 mnkr och en prognos för året att budgeten är i balans.

Efter februari redovisas mindre tillfälliga överskott spridda i de olika verksamheterna men de väntas bara kvarstå i förskola där kostnaden för tilläggsbelopp är lägre. Detta överskott reduceras av mindre underskott i andra verksamheter. För centrala poster redovisas ett överskott för perioden på 3,7 mnkr och ett prognostiserat överskott för året på 20,8 mnkr. Kompensationer för större volymer prognostiseras få ett överskott på 11,2 mnkr. Verksamheternas beräkningar av vilka volymer som tillkommer under året beräknas vara lägre än budgeterat.

Färre kommuninvånare än befolkningsprognosen är en bidragande faktor. Enligt den senaste pensionsprognosen från KPA kommer årets pensionskostnader vara 10,5 mnkr lägre än KPAs prognos som användes i budgetarbetet. Inflationen var lägre vilket ger lägre kostnader för indexering samtidigt som inkomstbasbeloppet höjdes så att färre når den högre pensionsavsättningen. Kommunens skatteintäkter ger enligt skatteprognosen från 2025-02-25 ett underskott på 10,9 mnkr jämfört med budget.

Budgeten innehöll en post för större skatteintäkter per invånare på 11,4 mnkr. Enligt den senaste skatteprognosen blir den endast 1,2 mnkr. Generella statsbidrag prognostiseras ha ett överskott på 4,2 mnkr vid årets slut. Höörs kommun betalar en avgift till LSS-utjämningssystemet. Prognosen i början av 2024 var att den skulle sänkas kraftigt. Eftersom budskapet från SCB var att prognosen kunde innehålla fel, budgeterades LSS-avgiften i enlighet med tidigare nivåer. Avgiftssänkningen var riktig och ger därför ett överskott jämfört med budget.

Kommunen prognostiserar ett överskott jämfört med budgeten men det är ändå viktigt att socialnämnden vidtar nödvändiga åtgärder för att nå en budget i balans. För kommunens ekonomistyrning är det viktigt att alla nämnder håller tilldelad budgetram. 

15. Budget 2025 med Verksamhetsplan 2026-2027 - omfördelning budgetramar

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar:

1. Budgetramen för nämnden för kultur, arbete och folkhälsa minskas med 1 170 000 kr.
2. Budgetramen för kommunstyrelsen höjs med 1 170 000 kr.

Sammanfattning av ärendet

I budgeten för 2025 med verksamhetsplan för 2026 och 2027 ingick uppdraget att driften av kommunens bad- och sporthall skulle övergå från kommunen till Höörs Fastighets Lokal AB (HFL AB). I samband med detta upprättas nya hyresavtal. Alla nya avtal mellan kommunen och lokalbolaget upprättas numera efter att bolaget ska använda självkostnadsprincipen när hyror beräknas. Det betyder att hyran för badoch sporthallen blir lägre jämfört med tidigare hyra men det innebär även att hyresrabatten blir lägre. Den nya hyran är 1 396 000 kr lägre per år.

Minskningen fördelas med 1 170 000 kr för nämnden för kultur, arbete och folkhälsa och 226 000 kr för kommunstyrelsen. Lägre kostnader gör att budgetramarna kan minskas med motsvarande belopp. Hyresrabatten minskas med motsvarande 1 396 000 kr, vilket återfinns i kommunstyrelsens budgetram. Lägre intäkter gör att kommunstyrelsens budgetram behöver höjas med motsvarande. Totalt ska kommunstyrelsens budgetram höjas med 1 396 000 – 226 000 kr = 1 170 000 kr. 

16. Taxa för framställning och kopiering av allmänna handlingar

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar:

1. Taxa för framställning och kopiering av allmänna handlingar antas och börjar gälla 2025-05-01.
2. Tidigare beslutad taxa upphör samtidigt att gälla.

Sammanfattning av ärendet

Frekvensen av omfattande ärenden om utlämnande av allmän handling har ökat under senare tid. Effekterna har blivit att dessa ärenden tar allt mer arbetstid i anspråk och att gällande taxa riskerar att inte täcka hanteringskostnaderna framöver. I promemorian DS 2017:37 pekas bland annat på följande: Ett regelmässigt uttag av avgift i frekventa eller omfattande ärenden kan antas bidra till att sökanden mer noggrant preciserar och begränsar sina framställningar om tillgång till allmänna handlingar.

Hanteringen kan därmed bli mer effektiv och sökanden kan få del av begärda handlingar snabbare. Ett regelmässigt avgiftsuttag skulle också ge myndigheten bättre täckning för kostnader föranledda av framställningarna. Föreliggande förslag till reviderad och kompletterad taxa är framtaget mot denna bakgrund och föreslås gälla från och med 2025-05-01. I dokumentet är ny text gulmarkerad och text som utgår både gulmarkerad och genomstruken.

Avgiftsnivåerna är sådana att kostnadstäckning säkerställs.

17. Taxa och föreskrifter för uthyrning av båtplats och öppning av bom vid Sätofta bad- och båtbrygga

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar:

1. Taxa och föreskrifter för uthyrning av båtplats och öppning av bom vid Sätofta bad- och båtbrygga antas och börjar gälla 2025-05-01.
2. Tidigare beslutad taxa upphör samtidigt att gälla.

Sammanfattning av ärendet

Kommunfullmäktige antog 2025-01-29 Taxa och föreskrifter för hyra av båtplats. Taxan började gälla 2025-03-01. En bom kommer att sättas upp vid båtrampen i anslutning till Sätofta bad- och båtbrygga. Avgift för öppning av bommen arbetas lämpligen in i ovan nämnda taxa.

Den totala intäkten per år uppskattas till ca 100 000 kronor grundat på antagandena att tio båtar om dagen läggs i/tas upp (= 1 000 kronor i intäkt per dag) och att säsongen omfattar 100 dagar. Med en taxa får kommunen en säkrare uppfattning om hur många som nyttjar båtrampen årligen.

18. Motion: "Begäran att kommunrevisionen granskar turerna kring Höörs kommuns anlitande av tjänster från Höörs Handelsklubb" - Kent Staaf (S) m.fl.

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att motionen avslås.

Sammanfattning av ärendet

Revision i kommuner och regioner ska ske enligt god revisionssed. Utöver kommunallagens reglering av revisionsuppdraget är god revisionssed revisorernas och deras sakkunniga yrkesrevisorers viktigaste plattform för granskningen av den kommunala verksamheten. Närmare information om revisionens arbete och god revisionssed finns i SKR:s skrift God revisionssed i kommunal verksamhet, se beslutsunderlag 2. Såväl i kommunallagen (12 kap 7 §) och i SKR:s skrift om god revisionssed understryks att varje revisor fullgör sitt uppdrag självständigt.

Kommunfullmäktige ska säkerställa revisionens självständighet och initiativrätt genom att ge dem en tillräcklig budget för uppdraget. Revisorerna har initiativrätt i nämnder och kommunfullmäktige och har rätt att få in den information som uppdraget kräver. Revisorerna ska genomföra sitt uppdrag i enlighet med kommunallagen och god revisionssed men ska i övrigt verka oberoende. I skriften om god revisionssed finns ett helt kapitel ägnat åt revisionens förhållningssätt: "Det är väsentligt att omgivningen har tilltro till revisionens förmåga att agera oberoende.

Revisorerna ska slå vakt om sin självständighet i förhållande till dem som granskas, genom att: > välja vad som ska granskas, > välja angreppssätt för granskningens genomförande i arbetsordning och projektplaner, > välja och anlita sakkunniga, > göra bedömningar och framföra dessa, > pröva och uttala sig om ansvarsutövandet för styrelse och nämnder." Självständigheten hindrar inte att revisorerna kan resonera om händelser, risker och andra omständigheter av vikt för granskningens inriktning och genomförande.

Dialogen med fullmäktiges presidium är därvid viktig. Det bedöms däremot oförenligt med revisionens självständiga ställning att få direkta uppdrag av kommunfullmäktige att genomföra en särskild granskning. Motionen bör därför avslås. Ekonomiska konsekvenser: Beslutet bedöms inte ha några ekonomiska konsekvenser. Barnets bästa: Beslutet bedöms inte ha någon påverkan på barn. 

19. Motion: "Utred möjligheter att åter öppna upp skolan för ett ömsesidigt samarbete med våra ungdomsföreningar" - Stefan Lissmark (S) m.fl. - Information om beredning

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar: Informationen läggs till handlingarna.

Sammanfattning av ärendet

Kommunfullmäktiges ordförande har överlämnat motionen till kommunstyrelsen för beredning. Kommunstyrelsens ordförande har härefter remitterat den till barn- och utbildningsnämnden samt nämnden för kultur, arbete och folkhälsa för yttrande senast 2025-09-24.

20. Motion: "Återskapa Föreningshelgen och utöka den med ännu en på hösten" - Stefan Lissmark (S) m.fl. - Information om beredning

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar: Informationen läggs till handlingarna.

Sammanfattning av ärendet

Kommunfullmäktiges ordförande har överlämnat motionen till kommunstyrelsen för beredning. Kommunstyrelsens ordförande har härefter remitterat den till nämnden för kultur, arbete och folkhälsa för yttrande senast 2025-09-24. 

21. Avsägelser och fyllnadsval av förtroendevalda 2022-2026

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar:

1. Entlediga Fredrik Johansson (L) från uppdraget som ersättare i kommunstyrelsen.
2. Välja Clas Kileskog Gärdebring (L) till ny ersättare i kommunstyrelsen efter Fredrik Johansson (L).
3. Välja Morgan Liljenberg (M) till ny ersättare i socialnämnden efter Gunilla Malmqvist (M).
4. Välja Morgan Liljenberg (M) till ny ersättare i barn- och utbildningsnämnden efter Anette Saxell (M).
5. Välja Morgan Liljenberg (M) till ny ersättare i nämnden för kultur, arbete och folkhälsa efter Sarah Nystedt (M)

Ordföranden tackar avgående ersättare för hans insatser inom ramen för uppdraget.

Sammanfattning av ärendet

Fullmäktige ska befria en förtroendevald från uppdraget när den förtroendevalde önskar avgå, om det inte finns särskilda skäl mot det enligt 4 kap. 6§ kommunallagen (2017:725). Om en ledamot eller ersättare i kommunfullmäktige avgår under valperioden ska länsstyrelsen enligt 14 kap. 21§, respektive 23§, vallagen (2005:837) efter anmälan utse en ny ledamot eller ersättare. Reglerna för valbarhet och ett uppdrags upphörande återfinns i kommunallagens (2017:725) 4 kap 3-10§§.

Av 7§ framgår att en förtroendevalds uppdrag upphör om den förtroendevalda upphör att vara valbar. För en förtroendevald som valts av kommunfullmäktige upphör uppdraget vid nästa fullmäktigesammanträde om inte fullmäktige, efter ansökan, beslutar att den förtroendevalde får ha kvar sitt uppdrag under återstoden av mandattiden. 

22. Anmälningar till kommunfullmäktige 2025

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att anmälningarna läggs till handlingarna. 

23. Mötets avslutande

Sammanfattning av ärendet

Ordföranden förklarar mötet avslutat.

Mötesstart: 23/4 kl. 19:00
Mötesplats: Älvkullen, Höör

Mötets kallelse och handlingar hittas här

Kommunfullmäktige är det högsta beslutande organet i kommunen, kommunens riksdag. Kommunfullmäktige anger mål och riktlinjer för den kommunala verksamheten och beslutar i övrigt i ärenden av principiell beskaffenhet såsom kommunens budget, kommunalskatten, taxor och avgifter för den kommunala verksamheten samt andra viktiga och övergripande frågor för kommunen.

Kommunfullmäktige i Höörs kommun har 41 ledamöter och sammanträder i Allaktivitetshuset Älvkullen i Höör ungefär en gång i månaden. Sammanträdena är offentliga och annonseras i dagspressen.


Mötet går att se textat några dagar efteråt.
En textikon kommer synas nertill i spelaren när undertextningen finns tillgänglig. Klicka på textikonen för att se mötet med undertext.

Om du använder Internet Explorer behöver du minst version 10.

Vid tekniska problem, kontakta Öppna Kanalen Växjö på [email protected] eller ring 0470 - 322 600.