Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Leif AlfredssonTalare
Anders Netterheim (M)Talare
Tony Hansson, styrelseordförande, MERABTalare
Åsa Winkler, VD, MERABTalare
Åsa Winkler, VD, MERABTalare
Bo Strandh, driftchef, MERABTalare
Åsa Winkler, VD, MERABTalare
Bo Strandh, driftchef, MERABTalare
Magnus Haara (C)Talare
Bo Strandh, driftchef, MERABTalare
Åsa Winkler, VD, MERABTalare
Eskil Öhrn (SD)Talare
Åsa Winkler, VD, MERABTalare
Eskil Öhrn (SD)Talare
Åsa Winkler, VD, MERABTalare
Eskil Öhrn (SD)Talare
Stefan Lissmark (S)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Bo Strandh. driftchef. MERABTalare
Roger Orwén (MP)Talare
Åsa Winkler, VD, MERABTalare
Anders Netterheim (M)Talare
Åsa Winkler, VD, MERABTalare
Anders Netterheim (M)Talare
Olle Krabbe (V)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Olle Krabbe (V)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Olle Krabbe (V)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Stefan Lissmark (S)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Stefan Liljenberg (SD)Talare
Roger Orwén (MP)Talare
Stefan Lissmark (S)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Stefan Lissmark (S)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Stefan Lissmark (S)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Stefan Lissmark (S)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Olle Krabbe (V)Talare
Magnus Haara (C)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Roger Orwén (MP)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Nino Dervisagic (M)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Nino Dervisagic (M)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Hans Nava-Barrefors (MED)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Olle Krabbe (V)Talare
Jack Ljungberg (SD)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Jill Andersson (S)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Roger Orwén (MP)Talare
Anders Netterheim (M)Mötets öppnande
1. Sammanträdets tillkännagivande och fastställelse av föredragningslistan
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar:
1. Tillkännagivandet om sammanträdet har utfärdats på ett korrekt sätt.
2. Föredragningslistan fastställs.
Sammanfattning av ärendet
Tillkännagivandet för sammanträdet har utfärdats den 11 december 2024 och anslagits på kommunens digitala anslagstavla samma dag. Samtliga ledamöter och ersättare har fått föredragningslista och handlingar genom elektronisk kallelse, till Ciceron Assistent, den 11 december 2024.
2. Upprop
Sammanfattning av ärendet
Upprop av kommunfullmäktiges ledamöter och ersättare görs enligt lista.
3. Val av justerande och bestämmande av tid för protokollets justering
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar:
1. Tom Ström (M) och Marie-Louise Palm (SD) utses att justera protokollet.
2. Dagens protokoll justeras elektroniskt, torsdagen den 19 december 2024 klockan 16:30.
Sammanfattning av ärendet
Justerare utses enligt upprättad turlista. Vanligtvis sker justering onsdagen efter kommunfullmäktiges sammanträde klockan 16:30.
4. Mellanskånes Renhållnings AB (MERAB) - Information
Sammanfattning av ärendet
Verkställande direktören Åsa Winkler och driftchefen Bo Strandh informerar om verksamheten, den kommande nya återvinningscentralen i Höör och riktningen framåt.
Informationen läggs därefter till handlingarna.
5. Ekonomisk månadsuppföljning 2024
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar att informationen om ekonomisk månadsuppföljning läggs till handlingarna.
Sammanfattning av ärendet
Höörs kommun redovisar ett resultat på 47,6 mnkr efter oktober, vilket är 69,2 mnkr bättre än budget för perioden. Prognosen för hela året är ett resultat på 44,1 mnkr, vilket är 72,0 mnkr bättre än det budgeterade resultatet på -28,1mnkr. För perioden redovisar nämnderna ett överskott jämfört med budget på 15,3 mnkr som prognostiseras minska till 3,4 mnkr när året är slut. Kommunstyrelsen redovisar ett överskott för perioden på 11,2 mnkr och ett prognostiserat överskott för året på 5,9 mnkr.
De större överskotten finns för gemensamma verksamheter och gymnasieskolan. Vakanta tjänster och återhållsamhet med utredningar och utvecklingsinsatser ger överskott. För gymnasieskolan är antalet elever färre än budgeterat. Även miljö- och hälsoskydd prognostiserar ett överskott när självfinansieringsgraden ökar. Färdtjänsten har högre kostnader för ett större resande men även högre administrativa kostnader hos Region Skåne och redovisar underskott. Även vinterväghållningen redovisar högre kostnader än budgeterat. Grundavtalen är dyrare och vintern i början av året innebar fler insatser. Kostnaderna för bostadsanpassningsbidrag är större än budget. Fler större och dyrare åtgärder gör att kostnaderna kommer att överstiga budget.
Socialnämnden redovisar ett underskott på 2,6 mnkr efter oktober och en prognos för året på ett underskott på 5,2 mnkr. Maglehills särskilda boende stod klart i januari och de första medborgarna flyttade in i slutet av månaden. Fler bor dock kvar i sitt tidigare boende och har inte flyttat in på Maglehill som tänkt. Det innebär större kostnader för Höörs kommun som har kvar kostnaden för den externa placeringen och ett nytt boende. Personaltätheten har dessutom varit för hög jämfört med tilldelad budget. Hemtjänsten redovisar underskott på grund av för låg medborgartid.
Medarbetarna förlägger för liten andel av sin arbetstid hos medborgaren. Fler brukare inom daglig verksamhet och fler personalkrävande tillsynsärenden inom korttids och fritids gör att mer personal krävs och kostnaderna blir större än budgeterat. Ersättningen från försäkringskassan för personliga assistans prognostiseras i vissa fall att utebli då rapporteringen till försäkringskassan inte är gjord på rätt sätt. Dessutom har "heltid som norm" startats upp under året vilket har lett till ökade kostnader inom vård- och omsorgsverksamheten.
Alla medarbetare inom kommunals avtalsområde anställs på 100 %. Tid som inte behövs inom verksamheten ska säljas till andra verksamheter. Då de flesta verksamheter har övertalighet vid samma tidpunkter gör det att övertaligheten inte kan säljas och personalkostnaderna blir större. Nämndens underskott reduceras med ett överskott för ekonomiskt bistånd med lägre utbetalningar. Även barn- och ungdomsvård med vakanta tjänster och lägre kostnader för placeringar reducerar nämndens underskott.
Barn- och utbildningsnämnden redovisar ett överskott på 6,5 mnkr efter oktober och prognostiserar ett överskott på 3,5 mnkr vid årets slut. Det är grundskoleverksamheten och anpassad grundskola som redovisar överskott vilket beror på vakanser för bland annat skolpsykolog, barn- och elevhälsochef samt biträdande rektor. Dessutom redovisas överskott för tilläggsbelopp samt färre elever som läser modersmål och har studiehandledning.
Nämnden för kultur, arbete och folkhälsa redovisar ett överskott på 0,8 mnkr efter oktober och prognostiserar ett mindre överskott på 0,1 mnkr vid årets slut. Större delen av överskottet beror på högre statsbidrag för yrkesvux. Badet minskar överskottet. Driftskostnader i form av el, fjärrvärme och VA är högre än budgeterat.
Räddningstjänsten redovisar ett underskott på 0,8 mnkr för perioden och ett underskott på 0,9 mnkr i prognosen för året. I början av året var kostnaderna höga för evakueringsinsatserna på E22 samt insatser i samband med översvämningarna. Staben har under en längre tid haft vakanta tjänster vilket ger lägre personalkostnader. Vakansläget för RIB-personalen ger dock högre kostnader då personalen kallas in med kort varsel.
VA-verksamheten prognostiserar högre kostnader för både material och reparation samt energi vilket leder till att regleringsfonden kommer att ha ett större underskott vid årets slut än vid förra årsskiftet. Regleringsfonden beräknas uppgå till 3,8 mnkr vid årets slut. Skatter och generella bidrag ger enligt skatteprognosen från 2024-10-03 ger ett överskott jämfört med budget på 23,8 mnkr. Skatteintäkterna är lägre eftersom antalet kommuninvånare är färre än budgeterat. Slutavräkningarna för 2023 negativ men den preliminära slutavräkningen för 2024 är positiv.
De generella statsbidragen är högre än budgeterat eftersom riksdagen tillförde mer medel till de generella statsbidragen efter kommunens budgetbeslut. Det innebar en utökning om ca 11,5 mnkr. Kommunens intäkt för fastighetsavgifter är uppreviderad med drygt 5 mnkr. Dessutom är kommunens avgift till LSS-utjämningen ca 10 mnkr lägre än budgeterat. Finansnettot ger ett överskott på 20,7 mnkr för perioden och 21,6 mnkr i prognosen. Orealiserade vinster för värdepappersplaceringar av pensionsmedel gav fram till den siste augusti 11,5 mnkr.
Högre räntesats och större likviditet har också gett större ränteintäkter. Kompensationer för större volymer prognostiseras få ett överskott på 14,7 mnkr. Antalet kommuninvånare är färre än befolkningsprognosen och beroende på i vilken ålder prognosen avviker, påverkar det volympotten. Överskott finns även för potten för löneökningar, pensionskostnader och testamenterade medel. Underskott redovisas för värdeminskning av exploateringsverksamhet inom område Nord. Nedlagda utgifter beräknas överstiga försäljningsvärdet.
Ärendet angående att skattekollektivet ska täcka VA-kollektivets negativa regleringsfond ska behandlas innan året är slut. Det betyder att kommunens resultat minskas motsvarande VA-verksamhetens negativa regleringsfond som enligt denna prognos väntas uppgå till 3,8 mnkr.
6. Äskande av skattemedel för att täcka VA-kollektivets underskott
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige föreslås besluta:
1. Maximalt 4,5 miljoner kronor tillskjuts VA-kollektivet i 2024 års budget för att täcka underskottet.
2. Tillskottet finansieras genom att belasta årets resultat.
Sammanfattning av ärendet
Höörs kommuns VA-kollektiv har i många år dragits med upparbetade underskott och det verkar som att underskottet kommer att öka ytterligare under 2024. Lagstiftningen säger att underskott ska återställas inom 3 år, men det har också enligt rättspraxis medgivits 5 år för återställande. Om underskottet inte återställs inom tidsperioden anses VA-kollektivet vara underfinansierat och skattemedel bör skjutas till. VA-taxan har de senaste åren justerats för att balansera underskottet.
Trots det har målsättningen inte lyckats då kostnaderna för räntor, el, kemikalier och olika komponenter samtidigt ökat mer än budgeterat under perioden på grund av omvärldsläget. VA-verksamheten drabbades även av höga kostnader i samband med översvämningarna vintern 23/24. Utifrån prognosen i vid delårsbokslutet kommer underskottet vid utgången av 2024 uppgå till ca 4,2 mkr. Nollställandet innebär endast en bokföringsteknisk åtgärd och påverkar inte kommunens likviditet. Det innebär inga ekonomiska konsekvenser för skattekollektivet framåt i tiden.
7. VA-taxa 2025 Höörs Kommun - Återremitterat ärende
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige föreslås besluta:
1. VA-taxa 2025 antas i enlighet med nämndens förslag 241026, beslutsunderlag 19, och börjar gälla 2025-01-01.
2. Tidigare beslutad VA-taxa upphör samtidigt att gälla.
Sammanfattning av ärendet
Kommunfullmäktige beslutade att återremittera VA-taxan 2024-09-25. Motiveringen i återremissen var att VR-nämnden skulle räkna om taxan utifrån följande förutsättningar:
- Räntan för 2025 sätts till max 3 %
- Det prognosticerade underskottet vid utgången av 2024 (ca 4,2 mkr) skattefinansieras så att regleringsfonden uppgår till +/- 0 kr vid ingången av 2025
- Resultatet för 2025 ska uppgå till 4 % av kostnaderna
- Kubikmeteravgiften (den rörliga kostnaden) ska stå för 46 % av totala brukningsavgifter i ett nytt taxeförslag
VR-nämnden har på sitt sammanträde 2024-11-07 fattat beslut om att föreslå en ny taxa till kommunfullmäktige i enlighet med återremissen. I taxan har det även tagits höjd för andra förändringar av förutsättningarna som inte var kända när den tidigare taxan togs fram. I VR-nämndens nya förslag till taxa höjs avgifterna med 23,7% och intäkterna beräknas uppgå till ca 57,4 miljoner. Detta innebär en något lägre höjning än tidigare förslag från kommunstyrelsen på 28,3%. För samtliga förändringar, se tjänsteskrivelse 2024-11-04
8. Taxa för ersättning för TA-planer och vid grävning i allmän platsmark
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige föreslås besluta:
1. Taxa för ersättning för TA-planer och vid grävning i allmän platsmark antas och börjar gälla 2025-01-01.
2. Tidigare beslutad taxa upphör samtidigt att gälla.
Sammanfattning av ärendet
Förvaltningen föreslår kompletteringar och revideringar av taxa för ersättning för TA-planer och vid grävning i allmän plats.
Överträdelser i samband med grävningar i närheten av träd och annan vegetation leder till försvagad vitalitet eller död. Taxan är därför kompletterad med sanktionsavgifter kopplade till skador på vegetation i samband med grävningar. Dessutom är en översyn av avgifterna gjord samt en omdisponering av innehållet för att ge ett tydligare innehåll.
Förändringen förväntas inte ha ekonomiska konsekvenser eller förändra intäkterna men förbättra regelefterlevnaden.
9. Placeringspolicy
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige föreslås besluta:
1. Placeringspolicy antas och börjar gälla 2025-01-01.
2. Tidigare beslutad placeringspolicy upphör samtidigt att gälla.
Sammanfattning av ärendet
Ekonomienheten har tagit fram förslag till reviderad placeringspolicy. Bakgrunden och motiven till förslaget framgår av ekonomichefens tjänsteskrivelse. Kommunstyrelsens arbetsutskott remitterade förslaget till Höörs Fastighets Lokal AB och Höörs Fastighets Bostads AB, som i sina yttranden förklarar sig inte ha något att erinra mot detta. Förslaget kan därmed överlämnas för beslut i kommunstyrelsen och slutligen antagande av kommunfullmäktige.
10. Finanspolicy
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige föreslås besluta:
1. Finanspolicy antas och börjar gälla 2025-01-01.
2. Tidigare beslutad finanspolicy upphör samtidigt att gälla.
Sammanfattning av ärendet
Ekonomienheten har tagit fram förslag till reviderad finanspolicy. Bakgrunden och motiven till förslaget framgår av ekonomichefens tjänsteskrivelse. Kommunstyrelsens arbetsutskott remitterade förslaget till Höörs Fastighets Lokal AB och Höörs Fastighets Bostads AB, som i sina yttranden förklarar sig inte ha något att erinra mot detta. Förslaget kan därmed överlämnas för beslut i kommunstyrelsen och slutligen antagande av kommunfullmäktige.
11. Beslutande organ för Räddningstjänsten
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige föreslås besluta:
1. I kommunstyrelsens reglemente läggs till ett nytt avsnitt ”1.4.14 Räddningstjänst”.
2. Avsnittet börjar gälla 2025-01-01.
Sammanfattning av ärendet
Höörs kommunfullmäktige har beslutat att VA- och räddningstjänstnämnden ska upphöra och ersättas av VA-nämnden från och med 2025-01-01. Räddningstjänsten har föreslagits att tillhöra kommunstyrelsen. Ärendet återremitterades genom beslut i fullmäktige och där gavs kommundirektören i uppdrag ta fram ett flertal förslag där räddningstjänsten ligger utanför kommunstyrelsen antingen som egen nämnd, som idag ingår i nämnden för VR men utan Hörby när det gäller räddningstjänsten eller annat förslag som anses lämpligt.
Därefter har kommundirektören uppdragits att tillsammans med Hörby utreda räddningstjänstens framtida organisation som måste ta höjd för ökade krav vid höjd beredskap och ökade krav på förebyggande arbete. Kommundirektören ska därvid utreda fortsatt drift i egen regi med samverkan med Hörby kommun, fortsatt drift utan samverkan med Hörby kommun, eller anslutning till kommunalförbundet Räddningstjänsten Syd. Hörby kommun utreder därutöver ett eventuellt medlemskap i Räddningstjänsten Skåne Nordost (RSNO).
12. Föreskrifter för arvode till förtroendevalda
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige föreslås besluta:
1. Föreskrifter för arvode till förtroendevalda antas och börjar gälla 2025-01-01.
2. Tidigare beslutade föreskrifter upphör samtidigt att gälla.
Sammanfattning av ärendet
På grund av att kommunfullmäktige upplöser VA- och räddningstjänstnämnden vid årsskiftet och istället inrättar VA- nämnden så föreslås § 5 i föreskrifterna ändras i enlighet därmed, det fasta arvodet kvarstår oförändrat. Raden om Höörs Fastighet AB stryks då fissionen nu är verkställd. Samtliga förändringar är gulmarkerade i dokumentet. Struken text är den text som ska tas bort.
13. Strategi för brottsförebyggande arbete enligt lag (2023:196) om kommunens ansvar för brottsförebyggande arbete
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige föreslås besluta att strategi för säkerhet, trygghet och brottsförebyggande arbete i Höörs kommun antas och börjar gälla 2025-01-01.
Sammanfattning av ärendet
Vision 2035 beskriver Höörs kommun som en plats för hållbar utveckling, där kommun, företagare och medborgare gemensamt tar ansvar för miljö, klimat och attraktivitet som boende- och verksamhetsort och besöksmål. Trygghet är avgörande för att människor ska vilja bo och verka i kommunen och påverkar även företagsetableringar och investeringsbeslut. Under det senaste decenniet har faktorer som globalisering, digitalisering och ett förändrat säkerhetspolitiskt läge i Europa skapat nya utmaningar för att upprätthålla trygghet.
Ökad polarisering, förändrad demografi och brottsutveckling har också bidragit till nya risker generellt i samhället. För att motverka dessa utmaningar krävs ett professionellt och långsiktigt brottsförebyggande arbete på både strategisk och operativ nivå. En gemensam förståelse och definition av trygghets- och säkerhetsbegrepp är nödvändig, liksom regelbunden uppföljning och mätning av uppsatta mål och insatser.
Strategin för säkerhet, trygghet och brottsförebyggande arbete i Höörs kommun syftar till att öka tryggheten för invånare och besökare genom samarbete mellan kommunen, polisen, näringslivet och civilsamhället. Målet är att skapa en trygg och trivsam miljö där förebyggande insatser och tidiga åtgärder står i fokus. Strategin grundar sig i en målinriktad kartläggning av risker och lokala behov för att insatser ska ge största möjliga effekt. Strategin definierar kommunens övergripande mål för trygghetsarbete och beskriver hur olika sektorer, inklusive de kommunala fastighetsbolagen, samverkar både sinsemellan och med polisen för att hantera brott och ordningsstörningar.
14. Allmänna lokala ordningsföreskrifter - nu om införande av förbud mot användande av lustgas på allmän plats
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige föreslås besluta:
1. Lokala ordningsföreskrifterna ändras så att en ny § 22 inför ett förbud mot användande av lustgas på allmän plats i centrala Höör förbjuds i enlighet med förslag på lokala ordningsföreskrifter och Bilaga 3 till föreskrifterna. Påföljande paragrafers numrering ändras i enlighet därmed.
2. Nya bilagor till de lokala ordningsföreskrifterna, bilaga 1-3, antas och ersätter tidigare bilagor.
3. Ändringen träder i kraft 2025-03-01.
Sammanfattning av ärendet
Användningen av lustgas i berusningssyfte är miljö- och hälsoskadligt. Det är också ett ordnings- och säkerhetsproblem. För att upprätthålla den allmänna ordningen föreslås en ny paragraf om förbud av användning av lustgas i berusningssyfte inom ett avgränsat område. I Sverige har allt fler kommuner börjat införa förbud mot användning av lustgas på offentliga platser genom sina lokala ordningsstadgor. Bland annat har kommuner som Nacka, Bollnäs, Nyköping, och Eskilstuna infört eller planerar att införa sådana förbud. Användningen av lustgas i berusningssyfte har blivit en allt större fråga, och många kommuner försöker nu reglera detta lokalt eftersom lustgas inte är narkotikaklassat på nationell nivå.
I Skåne har Staffanstorps kommun och Malmö kommun infört ett förbud mot användning av lustgas i berusningssyfte på flera centrala offentliga platser. Besluten togs för att motverka nedskräpning och ordningsstörningar relaterade till lustgasbruk. Kommunens möjligheter att införa lokala ordningsföreskrifter regleras i 3 kap. ordningslag (1993:1617). En kommun får meddela de ytterligare föreskrifter för kommunen eller del av denna som behövs för att upprätthålla den allmänna ordningen på offentlig plats. Föreskrifterna får inte lägga onödigt tvång på allmänheten eller annars göra obefogade inskränkningar i den enskildes frihet. Länsstyrelsen har i vissa fall upphävt beslut om lokala förbud mot användning av lustgas på offentlig plats.
Ett exempel är Bollnäs kommun, som sommaren 2023 försökte införa ett förbud mot lustgas. Detta stoppades av Länsstyrelsen i Gävleborg med hänvisning till att kommunen inte hade kunnat visa att användningen av lustgas skulle störa den allmänna ordningen, vilket är ett krav för att införa sådana föreskrifter. Liknande beslut togs i Trollhättan, där kommunens försök att förbjuda försäljning av lustgas avslogs av Länsstyrelsen. I det fallet motiverades beslutet med att försäljning av lustgas inte kunde anses vara en ordningsstörande handling. Lustgas ska användas som smärtlindring inom hälso- och sjukvården. Den kan dock även användas i berusningssyfte och kan då orsaka ett uppträdande som stör den allmänna ordningen.
Vanligen orsakar användningen även nedskräpning. Det finns redan idag betydliga problem i våra intilliggande kommuner Eslöv och Hörby och det är endast en tidsfråga innan även Höör kommer att drabbas. Förbud för användning av lustgas i berusningssyfte bör därför införas för att förebygga och förhindra ordningsstörningar i Höör. Det bedöms att ett förbud att använda lustgas inte kan anses lägga onödigt tvång på allmänheten eller innebära obefogade inskränkningar i den enskildes frihet.
Kartbilagorna över de centrala delarna har setts över och mindre justeringar har gjorts till följd av att Höörs tätort växer. Bilagorna har bytt namn till bilaga 1-3 och lagts in i föreskrifterna.
15. Motion: "gällande volymkompensation av anslagen till KAF:s barn- och ungdomsverksamhet" - Stefan Lissmark (S)
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige föreslås besluta att motionens bifalls.
Sammanfattning av ärendet
Socialdemokraterna i Höörs kommun har lämnat in en motion gällande volymkompensation av anslagen till KAF:s barn- och ungdomsverksamhet. Detta för både föreningar inom kultur och idrott men också för kultur- och fritidsaktiviteter. I motionen yrkas att;
- En utredning tillsätts för att se på vilket sätt en volymkompensation kan tillföras KAF vid inflyttning av barn och ungdomar, 0-18 år samt nyfödda boende inom kommunen.
- Utreda om dessa pengar kan indexuppräknas med exempelvis inflationen eller annan jämförbar bas.
Sektorn för kultur, arbete och folkhälsa administrerar kommunens föreningsbidrag. De kommunala bidragen är en hjälp till föreningarna och avser att täcka en del av föreningens totala kostnader. Bidrag som utbetalas
- Lokalt aktivitetsstöd, 12 kr per aktivitet i åldersgruppen 5 - 20 år.
- Anläggningsbidrag, Utbildningsbidrag och Startbidrag
- Verksamhetsbidrag till kulturföreningarna
LOK-stöd: föreningarna får full ersättning för genomförda aktiviteter, ersättningen begränsas inte av budgeterat belopp. Under 2024 utbetalas 1 398 tkr i LOK-stöd vilket är en ökning med 52 tkr jämfört med 2023. Anläggningsbidragen har ökat då ersättningen ska finansiera hyra, arrende, värme, el, vatten och avlopp, renhållning, försäkring, löpande underhåll. Ökningen beror på att taxor och avgifter har höjts kraftigt. Från 2025-01-01 ansvarar kommunstyrelsen för anläggningsbidragen.
Verksamhetsbidrag till kulturföreningar: Budgeterat medel fördelas efter granskning av inkomna ansökningar. Föreningarna med egna byggnader har kraftigt ökade kostnader. Förvaltningen bedömer att en utredning inte är omfattande utan kan genomföras inom ramen för den ordinarie verksamheten utan tillförande av medel. Utredningen bedöms ta en arbetsdag och beräknas kunna vara klar till februari 2025. Förvaltningen ställer sig positiv till att genomföra en utredning.
16. Motion: "Angående PFAS i dricksvatten i Norra Rörum" - Evalisa Forshell (S)
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige föreslås besluta:
1. Motionens punkt 1 anses besvarad.
2. Motionens punkt 2 avslås men förvaltningen bevakar frågan om sanering kan utredas.
3. Motionens punkt 3 bifalls.
4. Motionens punkt 4 avslås.
Sammanfattning av ärendet
Motionären pekar på att det i anslutning till brandstationen i Norra Rörum har uppmätts förhöjda halter av PFAS-kemikalier och vill att:
1. kommundirektören ges i uppdrag att genomföra kompletterande utredning av förekomsten av PFAS i vattnet i Norra Rörum.
2. en sanering genomförs
3. pågående forskning kring hur man rensar bort PFAS som hamnat i marken bevakas.
4. användning av PFAS-kemikalier fasas ut inom hela Höörs kommun.
PFAS har tillverkats sedan 1950-talet och används på grund av sina eftertraktade tekniska egenskaper i många olika typer av varor och kemiska produkter. Många PFAS är fett-, smuts- och vattenavvisande och används som impregnering av olika textilier, läder och pappersförpackningar. Många har även ytaktiva egenskaper som gör dem användbara i till exempel rengöringsmedel, färger, skidvalla och kosmetika. Mindre kända användningsområden för PFAS är i tandlagningsmaterial, medicinteknisk utrustning, smutsavvisningsmedel för byggnadsmaterial, smartphones och solceller. Vissa PFAS används i brandskum som är avsett för att släcka vätskebränder.
Där används de för sin filmbildande förmåga, det vill säga sin förmåga att snabbt bilda ett tunt skikt mellan skummet och den brinnande vätskan. Det finns även vissa verksamma ämnen i godkända växtskyddsmedel som är PFAS. PFAS är mycket motståndskraftiga mot nedbrytning, vilket gör att de till exempel inte bryts ner av UV-ljus, kemiska ämnen eller höga temperaturer. Eftersom ämnena är mycket effektiva behövs oftast bara låga koncentrationer för att få önskad funktion i produkten. Utredningsuppdraget har lämnats till kommundirektören och vatten- och räddningstjänstnämnden för yttrande kring förslagen. Remittenterna förväntas också ge svar på vad en utredning kan komma att kosta i tid och pengar att genomföra.
Kommundirektörens yttrande ska även svara på om det används PFAS-kemikalier i kommunen och - vid jakande svar - om dessa skulle gå att fasa ut eller ej. Yttrande avseende samtliga punkter har tagits fram i samråd mellan Mittskåne Vatten, Höörs kommuns miljöenhet och det kommunala fastighetsbolaget som äger aktuell fastighet. Från och med år 2026 införs gränsvärden för PFAS i dricksvatten i lagstiftningen inom hela EU. Gränsvärdena grundas på den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA) hälsobaserade riktvärde och omfattar två gränsvärden hos användare: PFAS4 (4 ng/l) och PFAS21 (100 ng/l).
Inför att den nya lagstiftningen kom 2023 har prover tagits i vattentäkterna till alla vattenverk för att förbereda verksamheten inför kommande gränsvärden som börjar gälla från och med 2026. Provtagning har utförts på råvattnet under olika förhållande för att se om halterna ändras med till exempel årstid eller grundvattenvattennivåer. Med undantag för i Norra Rörum har det inte detekterats PFAS i Höörs kommuns vattentäkter. Dricksvattnet i Norra Rörum kommer från lokala grundvattentäkter. I brunnarna har inga halter överstigande Livsmedelsverkets nuvarande åtgärdsgräns på 90 ng/l uppmätts.
Dock visar provtagning att halten PFAS4 ligger på 6,3 ng/l, vilket är precis över kommande gränsvärde på 4 ng/l i en av de tre brunnarna (den närmast brandstationen). Halten PFAS21 ligger däremot långt under kommande gränsvärde. Användning av brunnen med förhöjd PFAS-halt har minskats och uttaget ur de andra två brunnarna istället ökats. Utredning pågår för att säkerställa att kommande gränsvärde inte ska överskridas. Åtgärder kan t ex. vara att ersätta brunnen med en ny brunn, alternativt införa kompletterande reningssteg. EFSA:s riskvärdering visar att exponeringen för PFAS inte innebär några akuta hälsorisker.
Livsmedelsverket anser därför att det i normalfallet inte är nödvändigt att vidta omedelbara åtgärder, exempelvis nödvattenförsörjning, även om gränsvärdet överskrids. Dricksvattnet kan användas utan inskränkning under den tid det tar att utreda och åtgärda problemet. Därmed bedömer Mittskåne Vatten att det redan idag finns en välfungerande provtagning av råvattnet och dricksvattnet i de kommunala vattentäkterna i Norra Rörum och att det bör räcka med de utredningsåtgärder gällande eventuell ersättningsborra som redan pågår.
Däremot ställer sig Mittskåne Vatten positiv till att eventuell markförorening på vattenverks- och brandvärnsfastigheten utreds för att undvika eventuell ytterligare spridning och i bästa fall även möjliggöra fortsatt användning av befintlig borra. Det går inte i nuläget att uppskatta kostnaden för att sanera, frågan skulle behöva utredas först. Förvaltningen är positiv till att följa pågående forskning om hur man rensar bort PFAS som hamnat i marken och till att fasa ut PFAS. Då PFAS används i så många och vitt skilda typer av produkter går det inte att med säkerhet kartlägga användningen till fullo och det finns inte alltid ersättningsprodukter som kan användas.
Räddningstjänsten har dock fasat ut sin användning av PFAS i släckningsskum, vilket var det som orsakade nu aktuell förorening. PFAS finns i solceller och det finns ett tydligt politiskt mål att öka användningen av solceller. Det är således svårt att idag fasa ut all användning av PFAS men förvaltningen är positiv till att verka för att fasa ut användningen när så är möjligt. Gällande ekonomiska konsekvenser är föreslagna åtgärder redan finansierade eller bedöms i nuläget kunna hanteras inom befintlig organisation och budget.
17. Motion: "Ökad satsning på skolorna i Höörs kommun" - Olle Krabbe (V) m.fl.
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige föreslås besluta att motionen avslås.
Sammanfattning av ärendet
Med hänvisning till behovet av förstärkningar av skolan och att Gudmuntorps skola inte uppfyller dagens krav på ändamålsenlighet, föreslår motionärerna att Gudmuntorps skola avvecklas snarast och att de medel som då frigörs, cirka 5,6 miljoner kronor, i sin helhet överförs till barn- och utbildningsnämndens budget. Utredningsuppdraget har lämnats till kommundirektören, styrelsen för Höörs Fastighets Lokal AB och barn- och utbildningsnämnden för yttrande kring förslaget. Remissvaren klargör effekterna av en avveckling.
18. Motion: "Inrättandet av en Familjecentral i Höörs kommun" - Evalisa Forshell (S) - Information om beredning
Beslut
Kommunfullmäktige beslutar att informationen läggs till handlingarna.
Ärendebeskrivning
Av Kommunfullmäktiges arbetsordning § 32 framgår: Motion eller annat ärende, som ska prövas av kommunfullmäktige och som inkommer mellan två kommunfullmäktigesammanträden, får ordföranden eller på ordförandens uppdrag kanslichefen remittera till kommunstyrelsen för beredning. Kommunfullmäktige beslutar om remiss för beredning av motion eller annat ärende som inte remitterats enligt detta förfarande.
Sammanfattning av ärendet
Kommunfullmäktiges ordförande har överlämnat motionen till kommunstyrelsen för beredning. Kommunstyrelsens ordförande har härefter remitterat den till kommundirektören och socialnämnden för yttrande senast 2025-05-28.
19. Motion: "Kostnadsfria valbodar i Höörs kommun" - Evalisa Forshell (S) - Information om beredning
Beslut
Kommunfullmäktige beslutar att informationen läggs till handlingarna.
Ärendebeskrivning
Av Kommunfullmäktiges arbetsordning § 32 framgår: Motion eller annat ärende, som ska prövas av kommunfullmäktige och som inkommer mellan två kommunfullmäktigesammanträden, får ordföranden eller på ordförandens uppdrag kanslichefen remittera till kommunstyrelsen för beredning. Kommunfullmäktige beslutar om remiss för beredning av motion eller annat ärende som inte remitterats enligt detta förfarande.
Sammanfattning av ärendet
Kommunfullmäktiges ordförande har överlämnat motionen till kommunstyrelsen för beredning. Kommunstyrelsens ordförande har härefter remitterat den till kommundirektören för yttrande senast 2025-01-23.
20. Motion: "Seniorkort för fri kollektivtrafik för alla över 70 år" - Kent Staaf (S), Olle Krabbe (V), Roger Orwén (MP) - Information om beredning
Beslut
Kommunfullmäktige beslutar att informationen läggs till handlingarna.
Ärendebeskrivning
Av Kommunfullmäktiges arbetsordning § 32 framgår: Motion eller annat ärende, som ska prövas av kommunfullmäktige och som inkommer mellan två kommunfullmäktigesammanträden, får ordföranden eller på ordförandens uppdrag kanslichefen remittera till kommunstyrelsen för beredning. Kommunfullmäktige beslutar om remiss för beredning av motion eller annat ärende som inte remitterats enligt detta förfarande.
Sammanfattning av ärendet
Kommunfullmäktiges ordförande har överlämnat motionen till kommunstyrelsen för beredning. Kommunstyrelsens ordförande har härefter remitterat den till kommundirektören för yttrande senast 2025-04-23.
21. Val av ledamöter och ersättare i VA-nämnden 2025-2026
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar:
1. NN (X), NN (X) och NN (X) väljs till ledamöter i VA-nämnden perioden 2025- 2026.
2. NN (X), NN (X) och NN (X) väljs till ersättare i VA-nämnden perioden 2025-2026.
3. NN (X) väljs till ordförande i VA-nämnden perioden 2025-2026.
4. Lars-Göran Ritmer (M) väljs till vice ordförande i VA-nämnden perioden 2025- 2026.
Sammanfattning av ärendet
VA-nämnden träder i funktion 2025-01-01. Enligt fastställt reglemente består nämnden av sex (6) ledamöter och sex (6) ersättare. Kommunfullmäktige i Hörby kommun och Höörs kommun utser vars tre (3) ledamöter och tre (3) ersättare. En (1) ledamot ska vara ordförande och en (1) vice ordförande. Enligt kommunallagen utser kommunfullmäktige i värdkommunen, Höör, ordförande och vice ordförande som kan utses bland ledamöterna från båda kommunerna.
Posterna som ordförande och vice ordförande ska rotera på så vis att varannan mandatperiod utses ordförande bland Höörs ledamöter och vice ordförande bland Hörbys ledamöter och varannan mandatperiod utses ordförande bland Hörbys ledamöter och vice ordförande bland Höörs ledamöter. Kommunfullmäktige i Hörby kommun har 2024-11-25 utsett tre ledamöter och tre ersättare samt föreslår att Lars-Göran Ritmer (M) utses till vice ordförande. Höörs kommunfullmäktiges valberedning sammanträder 2024-12-18 och lämnar sina förslag på kommunfullmäktiges sammanträde samma dag.
22. Val av ledamot och ersättare i SweArkivera förbundsfullmäktige 2025-2026
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar:
1. NN (X) väljs till ledamot i SweArkiveras förbundsfullmäktige perioden 2025-2026.
2. NN (X) väljs till ersättare i SweArkiveras förbundsfullmäktige perioden 2025- 2026.
Sammanfattning av ärendet
Kommunfullmäktige beslutade 2024-11-06 om anslutning till kommunalförbundet SweArkivera och förband sig samtidigt att i särskilt beslut utse ledamot och ersättare till förbundsfullmäktige innan utgången av 2024. Av 6 § i antagen förbundsordning framgår bland annat följande: Antalet ledamöter i förbundsfullmäktige ska vara lika med antalet medlemmar i förbundet. För varje ledamot ska en ersättare utses. Varje förbundsmedlem ska utse en ordinarie ledamot och en ersättare.
Val av ledamot och ersättare ska ske i förbundsmedlems fullmäktige. Enligt 9 kap 7 § kommunallagen (217:725) får en förbundsmedlem till ledamot eller ersättare i den beslutande församlingen välja endast den som är ledamot eller ersättare i förbundsmedlemmens fullmäktige. Kommunfullmäktiges valberedning sammanträder 2024-12-18 och lämnar sina förslag på kommunfullmäktiges sammanträde samma dag.
23. Avsägelser och fyllnadsval av förtroendevalda 2022-2026
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar:
1. Välja Helena Lindblom Ohlson (SD) till ny ersättare i nämnden för kultur, arbete och folkhälsa efter Jennie Svensson (SD).
2. Välja Andrew Briggs (MP) till ny ersättare i kommunfullmäktiges valberedning efter Roger Orwén (MP).
3. Välja NN (MP) till uppdraget som ersättare för gruppledare Roger Orwén (MP) i kommunfullmäktige efter Maria Truedsson (MP).
4. Välja NN (MED) till ny ersättare i kommunfullmäktiges valberedning efter Anders Andersson (MED).
5. Entlediga Roger Stenberg (SD) från uppdraget som ledamot tillika 3:e vice ordförande i HFB AB.
6. Välja Marie-Louise Palm (SD) till ny 3:e vice ordförande i HFB AB efter Roger Stenberg (SD).
7. Välja Stefan Gärdebring (SD) till ny ledamot i HFB AB efter Roger Stenberg (SD). Ordföranden tackar avgående ledamot för hans insatser inom ramen för uppdraget.
Sammanfattning av ärendet
Fullmäktige ska befria en förtroendevald från uppdraget när den förtroendevalde önskar avgå, om det inte finns särskilda skäl mot det enligt 4 kap. 6§ kommunallagen (2017:725). Om en ledamot eller ersättare i kommunfullmäktige avgår under valperioden ska länsstyrelsen enligt 14 kap. 21§, respektive 23§, vallagen (2005:837) efter anmälan utse en ny ledamot eller ersättare. Reglerna för valbarhet och ett uppdrags upphörande återfinns i kommunallagens (2017:725) 4 kap 3-10§§.
Av 7§ framgår att en förtroendevalds uppdrag upphör om den förtroendevalda upphör att vara valbar. För en förtroendevald som valts av kommunfullmäktige upphör uppdraget vid nästa fullmäktigesammanträde om inte fullmäktige, efter ansökan, beslutar att den förtroendevalde får ha kvar sitt uppdrag under återstoden av mandattiden.
24. Anmälningar till kommunfullmäktige 2024
Inkomna anmälningar
- Protokoll KF 241106
- Protokollsbilaga KF 241106 § 129 RESERVATION Socialdemokraterna
- Protokoll KS 241203
- Avfallstaxa gällande från 2025-01-01
- Sammanträdesplanering KSau KS KF 2025 FASTSTÄLLD KF 241106 § 129
- Riktlinjer för flexibel behovsbedömning
- Årshjul 2025 per 241205
- Förvaltningsrätten i Malmö Beslut 2024-09-27 - Överklagandet (laglighetsprövning) avvisas med hänvisning till att beslut av kommunfullmäktiges ordförande inte är att se som ett beslut av fullmäktige
- Länsstyrelsens information till KF - protokoll över inspektion av kommunens överförmyndarverksamhet
- Ny ledamot i KF Andrew Briggs (MP) och ny ersättare Fredrik Hanell (MP)
25. Mötets avslutande
Sammanfattning av ärendet
Ordföranden förklarar mötet avslutat.
- Mötets öppnande
- 1. Sammanträdets tillkännagivande och fastställelse av föredragningslistan
- 2. Upprop
- 3. Val av justerande och bestämmande av tid för protokollets justering
-
4. Mellanskånes Renhållnings AB (MERAB) - Information
- Tony Hansson, styrelseordförande, MERAB
- Åsa Winkler, VD, MERAB
- Åsa Winkler, VD, MERAB
- Bo Strandh, driftchef, MERAB
- Åsa Winkler, VD, MERAB
- Bo Strandh, driftchef, MERAB
- Magnus Haara (C)
- Bo Strandh, driftchef, MERAB
- Åsa Winkler, VD, MERAB
- Eskil Öhrn (SD)
- Åsa Winkler, VD, MERAB
- Eskil Öhrn (SD)
- Åsa Winkler, VD, MERAB
- Eskil Öhrn (SD)
- Stefan Lissmark (S)
- Anders Netterheim (M)
- Bo Strandh. driftchef. MERAB
- Roger Orwén (MP)
- Åsa Winkler, VD, MERAB
- Anders Netterheim (M)
- Åsa Winkler, VD, MERAB
- Anders Netterheim (M)
- 5. Ekonomisk månadsuppföljning 2024
- 6. Äskande av skattemedel för att täcka VA-kollektivets underskott
- 7. VA-taxa 2025 Höörs Kommun - Återremitterat ärende
- 8. Taxa för ersättning för TA-planer och vid grävning i allmän platsmark
- 9. Placeringspolicy
- 10. Finanspolicy
- 11. Beslutande organ för Räddningstjänsten
- 12. Föreskrifter för arvode till förtroendevalda
- 13. Strategi för brottsförebyggande arbete enligt lag (2023:196) om kommunens ansvar för brottsförebyggande arbete
- 14. Allmänna lokala ordningsföreskrifter - nu om införande av förbud mot användande av lustgas på allmän plats
- 15. Motion: "gällande volymkompensation av anslagen till KAF:s barn- och ungdomsverksamhet" - Stefan Lissmark (S)
- 16. Motion: "Angående PFAS i dricksvatten i Norra Rörum" - Evalisa Forshell (S)
- 17. Motion: "Ökad satsning på skolorna i Höörs kommun" - Olle Krabbe (V) m.fl.
- 18. Motion: "Inrättandet av en Familjecentral i Höörs kommun" - Evalisa Forshell (S) - Information om beredning
- 19. Motion: "Kostnadsfria valbodar i Höörs kommun" - Evalisa Forshell (S) - Information om beredning
- 20. Motion: "Seniorkort för fri kollektivtrafik för alla över 70 år" - Kent Staaf (S), Olle Krabbe (V), Roger Orwén (MP) - Information om beredning
- 21. Val av ledamöter och ersättare i VA-nämnden 2025-2026
- 22. Val av ledamot och ersättare i SweArkivera förbundsfullmäktige 2025-2026
- 23. Avsägelser och fyllnadsval av förtroendevalda 2022-2026
- 24. Anmälningar till kommunfullmäktige 2024
- 25. Mötets avslutande
Mötesstart: 18/12 kl. 19:00
Mötesplats: Älvkullen, Höör
Mötets kallelse Mötets handlingar
Kommunfullmäktige är det högsta beslutande organet i kommunen, kommunens riksdag. Kommunfullmäktige anger mål och riktlinjer för den kommunala verksamheten och beslutar i övrigt i ärenden av principiell beskaffenhet såsom kommunens budget, kommunalskatten, taxor och avgifter för den kommunala verksamheten samt andra viktiga och övergripande frågor för kommunen.
Kommunfullmäktige i Höörs kommun har 41 ledamöter och sammanträder i Allaktivitetshuset Älvkullen i Höör ungefär en gång i månaden. Sammanträdena är offentliga och annonseras i dagspressen.
Mötet går att se textat några dagar efteråt.
En textikon kommer synas nertill i spelaren när undertextningen finns tillgänlig. Klicka på textikonen för att se mötet med undertext.
Om du använder Internet Explorer behöver du minst version 10.
Vid tekniska problem, kontakta Öppna Kanalen Växjö på [email protected] eller ring 0470 - 322 600.