Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Leif AlfredssonTalare
Anders Netterheim (M)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Arne Gustavsson, revisionens ordförandeTalare
Anders Netterheim (M)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Olle Krabbe (V)Talare
Margareta Johansson (KD)Talare
Olle Krabbe (V)Talare
Margareta Johansson (KD)Talare
Roger Orwén (MP)Talare
Kent Staaf (S)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Magnus Haara (C)Talare
Roger Orwén (MP)Talare
Magnus Haara (C)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Oscar Wassbjer (M)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Kent Staaf (S)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Evalisa Forshell (S)Talare
Helena Lindblom Ohlson (SD)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Lena Larsson (S)Talare
Evalisa Forshell (S)Talare
Jill Andersson (S)Talare
Anna Ramberg (L)Talare
Jack Ljungberg (SD)Talare
Roger Orwén (MP)Talare
Margareta Johansson (KD)Talare
Anna Ramberg (L)Talare
Roger Orwén (MP)Talare
Evalisa Forshell (S)Talare
Olle Krabbe (V)Talare
Lena Larsson (S)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Lena Stigsdotter (S)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Stefan Lissmark (S)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Leif AlfredssonTalare
Anders Netterheim (M)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Magnus Haara (C)Talare
Olle Krabbe (V)Talare
Lena Stigsdotter (S)Talare
Roger Orwén (MP)Talare
Stefan Lissmark (S)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Kent Staaf (S)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Roger Orwén (MP)Talare
Oscar Wassbjer (M)Talare
Evalisa Forshell (S)Talare
Stefan Liljenberg (SD)Talare
Kent Staaf (S)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Stefan Lissmark (S)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Eskil Öhrn (SD)Talare
Magnus Haara (C)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Mona Schill-Ingvarsson (S)Talare
Helena Lindblom Ohlson (SD)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Gabriella Salomonsson Bicki (M)Talare
Jack Ljungberg (SD)Talare
Tom Espgård (MED)Talare
Kent Staaf (S)Talare
Magnus Haara (C)Talare
Roger Orwén (MP)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Roger Orwén (MP)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Helena Lindblom Ohlson (SD)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Helena Lindblom Ohlson (SD)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Jill Andersson (S)Talare
Anders Netterheim (M)Mötets öppnande
1. Sammanträdets tillkännagivande och fastställelse av föredragningslistan
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar att tillkännagivandet om sammanträdet har utfärdats på ett korrekt sätt och att föredragningslistan fastställs.
Sammanfattning av ärendet
Tillkännagivandet för sammanträdet har utfärdats den 30 oktober 2024 och anslagits på kommunens digitala anslagstavla samma dag. Samtliga ledamöter och ersättare har fått föredragningslista och handlingar genom elektronisk kallelse, till Ciceron Assistent, den 30 oktober 2024.
2. Upprop
Sammanfattning av ärendet
Upprop av kommunfullmäktiges ledamöter och ersättare görs enligt lista.
3. Val av justerande och bestämmande av tid för protokollets justering
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar att:
1. Margareta Johansson (KD) och Roger Orwén (MP) utses att justera protokollet.
2. Dagens protokoll justeras elektroniskt, onsdagen den 13 november 2024 klockan 16:30.
Sammanfattning av ärendet
Justerare utses enligt upprättad turlista. Vanligtvis sker justering onsdagen efter kommunfullmäktiges sammanträde klockan 16:30.
4. Delårsrapport för Höörs kommun 2024
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige föreslås besluta att delårsrapporten godkänns.
Sammanfattning av ärendet
En delårsrapport ska upprättas och behandlas av kommunfullmäktige minst en gång under räkenskapsåret. Rapporten ska innehålla en redovisning för verksamheten och ekonomin från årets början och även ge en prognos för resultatet vid årets slut. Höörs kommun har valt att göra en delårsrapport per den siste augusti varje år. Enligt kommunallagen ska kommunstyrelsen senast den siste oktober överlämna rapporten till fullmäktige och revisorer.
För att kartlägga och analysera kommunens resultat, utveckling och ekonomiska ställning använder Höörs kommun en analysmetod som kallas RK-modellen. Den utgår från fyra finansiella aspekter; det finansiella resultatet, kapacitetsutvecklingen, riskförhållanden och kontrollen över den finansiella utvecklingen.
Kommunen redovisade ett positivt resultat för perioden på 65,7 mnkr och en prognos för året på 35,7 mnkr. Prognosen är 63,6 mnkr bättre än det budgeterade resultatet för året.
De största avvikelserna i prognosen är fördelade enligt:
Skatteintäkter och generella bidrag ...................... +21,2 mnkr
Värdeökning kapitalförvaltning.............................. +11,5 mnkr
Volympott ............................................................. +11,5 mnkr
Löneökningspott…………….................................. +5,2 mnkr
Pensionskostnader................................................ +4,9 mnkr
Värdejustering av exploateringsområden………… -9,0 mnkr
Kapaciteten är god med en soliditet på 38,3 procent för perioden och en prognos för året på 38 procent. Soliditeten har minskat med en förändrad redovisning när hyreskontrakten med HFL AB redovisas som finansiell leasing med en skuld i balansräkningen. Risken är medelhög eftersom kommunens borgen är förhållandevis hög, visserligen är merparten av borgensåtagandena koncerninterna. Kontrollen bedöms som god eftersom nämnderna bedöms bedriva sin verksamhet inom tilldelad budgetram med ett överskott på 2,6 mnkr för året.
Socialnämnden och nämnden för kultur, arbete och folkhälsa prognostiserar underskott men som uppvägs av andra nämnders överskott. Störst överskott ger skatter och generella statsbidrag med 21,2 mnkr, vilket är en avvikelse som ligger utom kommunens kontroll. Även kapitalförvaltningen beräknas ge överskott, vilket också ligger utanför kommunens kontroll. Överskottet i volympotten beror på att befolkningen inte har vuxit i den takt som befolkningsprognosen angav.
Höörs kommun har valt fyra mål som har särskild vikt för begreppet god ekonomisk hushållning. Samtliga mål bedöms uppfyllas för året och därför görs den samlade bedömningen att Höörs kommun kommer ha en god ekonomisk hushållning 2024.
5. Omfördelning av investeringsbudget för räddningstjänsten
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar:
Föreslagen omfördelning av investeringsbudgeten från 2024 till 2025 gällande räddningstjänsten godkänns.
Sammanfattning av ärendet
Vatten- och räddningstjänstnämnden föreslår i beslut per 2024-09-06 att omfördelning av investeringsbudgeten för räddningstjänsten från 2024 till 2025 godkänns. Vidare föreslår nämnden att räddningstjänsten får ianspråkta 500 000 kronor ur kommunstyrelsens investeringsreserv. Efter rättelser i nämndens ärendebeskrivning är den samlade korrekta texten under rubriken Höörs kommun följande: I 2024 års investeringsbudget för Höörs kommun ingår en lastväxlare med tank för 5 000 000 kronor.
Leveranstiden är 14 månader vilket innebär att investeringen behöver flyttas från 2024 års investeringsbudget till 2025 års investeringsbudget. Investeringsbudgeten för upphandling av lastväxlare med tank fastställdes till 5 000 000 kronor. Ett anbud har inkommit till ett värde av 5 335 000 kronor. När den nuvarande upphandlingen gjordes, avseende Höörs kommun, räknades upphandlingen som genomfördes 2021 upp med 500 000 kronor för inflation och rådande omvärldsläge.
Eftersom summan visat sig vara för låg i förhållande till nuvarande behov, behöver investeringen ökas med 500 000 kronor genom att nyttja Höörs kommunstyrelses investeringsreserv. Förvaltningen förordar att beslut fattas i enlighet med nämndens förslag.
6. Ny avfallstaxa 2025 - MERAB
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar:
1. Avfallstaxa 2025 antas och börjar gälla 2025-01-01.
2. Tidigare beslutad taxa upphör samtidigt att gälla.
Sammanfattning av ärendet
MERAB har tagit fram ett förslag till ny avfallstaxa för Eslöv, Hörby och Höörs kommun som skickats till ägarkommunerna för beslut. Avsikten är att den nya avfallstaxan ska gälla från och med 2025-01-01. Taxan för en årsbostad med fyrfacksabonnemang sänks med 1 045 kr till 2 935 kr om året. I medföljande information lyfter MERAB fram att från och med den 1 januari 2027 ska fastighetsnära insamling av förpackningar vara huvudsystemet i hela landet i enligt med bestämmelserna i den nya förpackningsförordningen (SFS2022:1275).
Producentansvaret kvarstår men den 1 januari 2024 övergick ansvaret för själva insamlingen från producenterna till landets kommuner. Producenterna har kvar ansvaret för materialåtervinningen av förpackningarna och de ska genom producentansvaret stå för systemets kostnader. Införandet av förpackningsförordningen ledde således till ett utökat ansvar för kommunerna. Vidare pekar MERAB på att den fastighetsnära insamlingen av förpackningar har varit en frivillig tjänst som MERAB erbjudit kunderna sedan 2013.
Vid införandet av de nya avfallsföreskrifterna som beslutades i början av 2024 blev det obligatoriskt med fastighetsnära insamling för alla hushåll i mellanskåne. Producenterna ska ersätta kommunerna för kostnaden för insamlingen av förpackningarna. Naturvårdsverket har tagit fram en ersättningsmodell som grund för beräkning av ersättningen till kommunerna utifrån bestämmelserna i förpackningsförordningen.
I avfallstaxan som ska gälla från 2025-01-01 kommer grundavgiften och den rörliga avgiften justeras med hänsyn till ersättningen från Naturvårdsverket och utifrån ökade kostnader för insamling, städning och omlastning efter övertagandet av ansvaret för återvinningsstationerna och omlastningen. En närmare redogörelse för grunderna till och förutsättningarna för taxeförslaget finns i beslutsunderlag 2, till vilket hänvisas.
Ekonomiska konsekvenser: Full kostnadstäckning för avfallshanteringen fås genom avgiftsuttaget tillsammans med ersättningen från Naturvårdsverket.
7. Taxa för räddningstjänstens myndighetsutövning enligt LBE och LSO, Höörs kommun
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar:
1. Taxa för Räddningstjänsten Skånemitts myndighetsutövning i Höörs kommun antas och börjar gälla 2025-01-01.
2. Tidigare beslutad taxa upphör samtidigt att gälla.
Sammanfattning av ärendet
Vatten- och räddningstjänstnämnden föreslår att en ny taxa för myndighetsutövning enligt Lag (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor (LBE) samt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO) antas. Av förslagshandlingen framgår att taxan föreslås gälla från och med 2025-01-01. Taxekonstruktionen har förnyats för att bättre tillgodose räddningstjänstens behov och motsvara räddningstjänstens arbetssätt vid myndighetsutövning. Bakgrunden till behovet av en ny taxekonstruktion beskrivs i beslutsunderlag 5.
Med hänsyn till den föreslagna genomgripande förändringen av taxedokumentet behöver detta jämföras i sin helhet med nu gällande dokument. En närmare redogörelse för de ekonomiska konsekvenserna för tillsynsobjekten i föreslagen taxa finns i beslutsunderlag 7.
Ekonomiska konsekvenser: Närmare ekonomiska beräkningar av utfallet av den nya taxan saknas. Taxan är framtagen för att öka självfinansieringsgraden men exakt utfall kan först beräknas i efterhand då tillsynsplanen ännu inte är fastställd med hänsyn till befintlig tillsynsskuld och då tillsynstakten måste öka.
8. Taxa för felparkeringsavgifter 2025
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar:
1.Taxa jämte bilaga avseende felparkeringsavgifter i Höörs kommun antas och börjar gälla 2025-01-01.
2. Tidigare gällande taxa avseende felparkeringsavgifter jämte bilaga upphör samtidigt att gälla.
Sammanfattning av ärendet
Nuvarande Taxa för felparkeringsavgifter i Höörs kommun antogs 2023-08-30 och började gälla 2024-01-01. Ny taxa föreslås gälla från och med 2025-01-01 och föranleds dels av ändringar i Transporstyrelsens författningssamling TSFS 2024:57, där punkt 27 blivit ny punkt 28 och punkt 27 fått nytt innehåll, dels av behovet av att justera avgiftsnivån för punkt 8. Avgiftsbeloppet för punkterna 27 och 28 föreslås bli 800 kronor.
Övervakningspunkt 8 avser viss trafikantgrupp, där trafikantgruppen rörelsehindrad på parkeringsplats för rörelsehindrad främst avses och därutöver även visst fordonsslag ingår, såsom till exemplen buss eller personbil. För att förbättra regelefterlevnaden föreslås justering av avgiftsnivån till maximala 1 300 kronor.
Ekonomiska konsekvenser: Då förväntad effekt av beloppsjusteringen avseende punkt 8 är förbättrad regelefterlevnad och förändringarna i övrigt begränsade, är den bedömning kring de ekonomiska konsekvenserna som gjordes inför den senaste taxejusteringen fortsatt giltig.
Tjänsteskrivelsen har upprättats i samverkan med väg- och trafikingenjören.
9. Riktlinjer för resultatstyrning och god ekonomisk hushållning
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar:
1. Riktlinjer för resultatstyrning och god ekonomisk hushållning antas och börjar gälla 2024-12-01.
2. Tidigare beslutade riktlinjer upphör samtidigt att gälla.
Sammanfattning av ärendet
Med anledning av att reglerna för resultatutjämningsreserven (RUR) förändras och ska avvecklas och att den tillkommer möjligheter att inrätta en resultatreserv (RER) måste Höörs kommuns riktlinjer för resultatstyrning och god ekonomisk hushållning uppdateras. Enligt regeringsbeslut avvecklas RUR från och med den 1 januari 2024, men:
• Kommuner som har kvar en RUR vid ikraftträdandet får ha kvar den till och med utgången av 2033 då kvarvarande medel ska upplösas i eget kapital.
• Riktlinjerna för god ekonomisk hushållning ska även omfatta hanteringen av kvarvarande RUR.
• Möjlighet att reservera medel till RUR upphörde i samband med bokslut/årsredovisning för 2023. Därefter kan endast disponering av medel från RUR ske.
Resultatutjämningsreserven ersätts av en resultatreserv. I förslaget till riktlinjer för resultatstyrning och god ekonomisk hushållning anges reglerna för reservering och disponering av reserven. Riktlinjerna är också förtydligade när det gäller God ekonomisk hushållning samt kommunens styrmodell.
10. Sammanträdesplanering 2025 för kommunstyrelsens arbetsutskott, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige föreslås besluta att godkänna sammanträdesplaneringen om åtta möten 2025 avseende kommunfullmäktige i enlighet med vad som framgår av beslutsunderlag 4.
Sammanfattning av ärendet
Kommunstyrelsens arbetsutskott och kommunstyrelsen har tidigare beslutat om mötestider för 2025. Skillnaden mot tidigare år är att det är fyra möten första halvåret i stället för fem. Under andra halvåret är det fyra möten precis som tidigare år. När sammanträdesplaneringen skulle hanteras i kommunfullmäktige så blev ärendet återremitterat med motiveringen att förvaltningen skulle ta fram ett förslag på nio möten med kommunfullmäktige. Ett förslag på nio möten om året är nu framtaget som svar på återremissen.
Förvaltningen bedömer att förslaget med nio möten leder till ett merarbete och en sämre arbetsmiljö för kansliets medarbetare. Bedömningen är att ett extra möte med kommunstyrelsens arbetsutskott, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige skulle generera ca 15 extra arbetsdagar för kansliet och övrig personal jämfört med åtta möten. Samtidigt så landar fem möten med kommunstyrelsens arbetsutskott och kommunfullmäktige samma vecka.
Detta bidrar till en sämre arbetsmiljö då det inför mötena måste tas fram kallelser samtidigt och efter mötena ska protokoll skrivas parallellt. Med 5 möten på våren är det svårt att få till ett jämnt intervall mellan mötena. Detta på grund av att sport- och påsklovsveckorna ska vara mötesfria. Intervallet mellan mötena blir därför endast fyra veckor i maj, juni och september. Det är kort tid och ökar risken för inställda fullmäktigemöten p.g.a. att för få nya ärenden hinner beredas.
Förslaget med åtta möten innebär att möten med kommunstyrelsens arbetsutskott och kommunfullmäktige endast ligger samma vecka vid ett tillfälle, i december. Förslaget med åtta möten bedöms leda till en jämnare arbetsbelastning samt jämnare spridning av mötena över året.
Ekonomiska konsekvenser: Genom att ha åtta möten i stället för nio bedöms arbetstid för ca 50 000 kr frigöras som kan användas till annat arbete. Arvoden till förtroendevalda bedöms minska med ca 65 000 kr. Kostnader för genomförande av kommunfullmäktigemötet bedöms minska med drygt 25 000 kr till följd av att ett möte mindre websänds (19 015 kr/möte inkl. textning) samt väktartjänster (6 426 kr/möte) minskar.
11. Strategisk plan för avtalssamverkan
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar: Strategisk plan för avtalssamverkan antas och börjar gälla 2024-12-01.
Sammanfattning av ärendet
Genom att följa denna strategiska plan kan Höörs kommun stärka sin kapacitet att hantera utmaningar, förbättra sin service och effektivisera användningen av resurser genom framgångsrik avtalssamverkan. Planen tydliggör ansvars- och befogenhetsfördelningen mellan nämnderna och kommunstyrelsen.
12. Anslutning till kommunalförbundet SweArkivera
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar:
1. Fullmäktige antar förbundsordning för kommunalförbundet SweArkivera i sin helhet inklusive bilagor med nya förbundsmedlemmar och ekonomi.
2. Fullmäktige beslutar att i särskilt beslut utse ledamot och ersättare till förbundsfullmäktige innan utgången av 2024.
3. Fullmäktige godkänner sin del av kostnaden för kommunalförbundet SweArkivera år 2025.
4. Finansiering av Höörs kommuns del av SweArkiveras kostnader år 2025 sker genom att 86 485 kronor anslås genom ianspråktagande av kommunstyrelsens konto till förfogande.
Sammanfattning av ärendet
Sedan hösten 2023 har arbetet med att starta upp en gemensam organisation för att lösa kommunernas ansvar för sina analoga arkiv. Genom att bygga en eller flera depåer för det analoga arkivmaterialet och tillhandahålla kompetent personal för att sköta det arkiverade materialet. SweArkivera är en avknoppning och framtida systerorganisation till kommunalförbundet Sydarkivera och kommer fokusera på att samordna de analoga arkiven. Många kommuner har stora utmaningar med sina arkivlokaler samt svårt att hitta kunnig personal.
Det nu föreslagna kommunalförbundet syftar till att skapa gemensamma lösningar där analoga arkiv samlas med en kompetent organisation för att tillhandahålla informationen till kommuner och allmänheten. Höörs kommuns centralarkiv rymmer inte alla handlingar som ska bevaras. En hel del handlingar förvaras därför i en arkivlokal i källaren på Ringsjöskolan. Lokalen har översvämmats vid minst två tillfällen och bedöms därför som olämplig som arkivlokal. På grund av de geologiska förhållandena bedöms inte lokalen kunna göras lämplig som arkivlokal.
Förbundsordning: Förbundsordning måste antas i alla anslutande kommuners kommunfullmäktigeförsamlingar.
Övriga beslut: Anslutande kommuns kommunfullmäktige behöver i särskilt beslut utse ledamot och ersättare till förbundsfullmäktige från den egna församlingen. Fullmäktige behöver utöver förbundsordning fatta beslut om ansvarsfördelning när det gäller arkiv och informationshantering. Detta hanteras i arkivreglemente.
Ekonomi
Alla kommuner betalar samma avgift om 1 kr per kommuninvånare och år (ca 17 297 kr/år). Dock en förhöjd medlemsavgift under tre år om 5 kronor per kommuninvånare och år (ca 86 485 kr/år). Därutöver tillkommer hyllkostnad per hyllmeter när arkivet är byggt och tjänsten tagits i anspråk.
När arkivet är överlämnat kommer arbetsbelastningen på arkivet minska med 0,5- 0,75% tjänst. Arbete med att samordna årligt överlämnande av handlingar kvarstår, ett arbete som minskar i takten av att den fysiska hanteringen av handlingar minskar.
Alternativkostnaden är att bygga ett nytt centralarkiv för att ersätta lokalerna i källaren till Ringsjöskolan. Ett ungefärligt kostnadsintervall för att bygga en arkivlokal kan ligga mellan 20 000 till 35 000 kr per kvadratmeter, beroende på ovanstående faktorer. Ett exempel kan vara en arkivlokal på 200 kvadratmeter, vilket skulle kunna kosta mellan 4 och 7 miljoner kr.
13. Riktlinjer för offentlig flaggning - Flaggreglemente
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar:
1. Riktlinjerna för offentlig flaggning fastställs och börjar gälla 2024-12-01, samtidigt upphör tidigare riktlinjer att gälla.
2. Förslaget finansieras genom att kommunstyrelsens konto till förfogande anspråkstas med 15 000 kr för 2024 och med 10 000 kr för 2025. Därefter ska kostnaden inarbetas i budgeten.
Sammanfattning av ärendet
Bakgrund Kommunstyrelsen har gett kommundirektören i uppdrag att undersöka möjligheten att inkludera våra nationella minoriteter i riktlinjerna för offentlig flaggning. Följande flaggdagar har identifierats:
• 27 januari - Den judiska befolkningen har ingen uttalad dag eller flagga men många uppmärksammar Förintelsens minnesdag den 27 januari. Då det inte finns en judisk flagga kan den svenska flaggan användas.
• 6 februari - Samernas nationaldag, firas till minne av det första samiska landsmötet I Trondheim 1917.
• 24 februari, Carl Axel Gottlunds födelsedag och tillika Sverigefinnarnas officiella dag.
• 8 april, Romernas internationella dag.
• 15 juli, Tornedalsflaggans dag.
Ekonomiska konsekvenser
Den utökade flaggningen innebär ca inköp av flaggor vilket kostar ca 15 000 kr år 1 och sedan löpande inköp så snart en flagga är sliten. Flaggor kan inte hissas om de är slitna och därför görs löpande nyinköp. Därutöver ökas arbetstiden med ca 25 h per år varav vissa dagar är på röda dagar. Det är svårt att tydliggöra kostnaden per år då slitningsgraden varierar på olika flaggor, röda dagar varierar över åren osv. I nuläget bedöms dock ett tillskott om 10 000 kr för de tillkomma de lönekostnaderna och en engångskostnad om 15 000 kr för inköp av flaggor kunna finansiera utökningen. Kostnaden föreslås tas från kommunstyrelsens konto till förfogande.
14. Bildandet av ett kommunalt medborgar- och pensionärsråd
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar:
1. Reglemente för Kommunala medborgar- och pensionärsrådet (KMPR) antas och börjar gälla 2025-01-01.
2. Reglemente för det Kommunala handikapprådet (KHR) och det Kommunala pensionärsrådet (KPR) upphör samtidigt att gälla.
Sammanfattning av ärendet
På uppdrag av kommunstyrelsen har förvaltningen tagit fram förslag på reglemente till ett medborgarråd. Förslaget har varit ute på remiss och har efter instruktioner av kommunstyrelsens arbetsutskott omarbetats så att hänsyn tas till de synpunkter som kommit in under remissrundan. Nu föreligger förslag på reglemente för Kommunala medborgar- och pensionärsrådet (KMPR).
15. Motion: "Öppning av räcke vid Granliden i Tjörnarp" - Stefan Lissmark (S)
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar att motionen avslås.
Sammanfattning av ärendet
Motionären anför att det är önskvärt att ta bort ett räcke som i dagsläget begränsar möjligheten att ta en genväg mellan Bagaregränd och Granliden i Tjörnarp. Motionären menar att en öppning av passagen skulle öka trevnaden i Tjörnarp för både invånare och besökare. Trappan som är belägen på kommunens fastighet Gunnarp 8:21 bedöms vara minst 100 år gammal. Från avsöndringsakten för fastigheten Eken 27 strax söder om trappan syns ett "gångstråk", med stor sannolikhet fanns trappan redan då, 1915.
Trappan ligger på kvartersmark enligt stadsplanen från 1963. Områden som ska nyttjas av allmänheten och är avsedda för allmänna behov brukar ligga på allmän plats i en detaljplan. Kommunen har idag ingen skötsel av trappan och vid platsbesök är det uppenbart att trappan varit utan underhåll en längre tid. När räcket på granliden kom upp är svårt att avgöra. Genom att nyttja passagen sparar en fotgängare ca 110 meter om man har utgångspunkt i någon av de tre närmsta fastigheterna längs Granliden för att nå stationsområdet.
För övriga fastigheter i området är det lika nära eller närmare att använda sig av befintligt gatunät. Kommer man från stationsområdet och önskar ta sig ut i den närliggande naturen är närmsta vägen att gå via Bokliden. Detta oaktat möjligheten att en öppning av passagen skulle bidra till en ökad trevnad för de som i framtiden eventuellt skulle nyttja den.
Konsekvenser i trafik: Det är kort avstånd mellan körbana (Granliden) och första trappsteget, med en öppning i räcket kommer man rakt ut i en smal körbana. En öppning i räcket skapar även en fara på andra hållet då man gör en öppning som direkt leder till en brant trappa utan ledstång.
Underhåll och Drift: Med en öppning i räcket inbjuder man till att gå i trappan. Trappan är mycket brant och saknar ledstång. Den håller långt ifrån kommunal standard och en första bedömning är att det skulle vara mycket svårt att försöka iordningställa den för att uppfylla dagens krav. Den ligger även väldigt otillgängligt, vilket gör en upprustning av trappan samt drift och skötsel av trappan svår.
Förvaltningens bedömning: Trafiksäkerhetsmässigt är det inte möjligt att endast plocka bort staket. Att höja standarden på trappan så den motsvarar kommunal standard bedöms utifrån redovisade kostnader för investering, drift och nytta för området inte ekonomiskt försvarbart. Mot denna bakgrund föreslås att motionen avslås.
Ekonomiska konsekvenser: Trappan är inte föremål för skötsel idag. Om inga åtgärder vidtas uppkommer inga kostnader för kommunen. Att endast öppna upp räcket som motionären föreslår kan göras till en ringa kostnad. Att skapa en trafiksäker miljö och iordningställa trappan så den håller kommunal standard skulle kräva en investering i storleksordningen 400 tkr. Det otillgängliga läget medför att driftkostnaden kommer att bli betydande, uppskattningsvis 50 tkr/år. Tjänsteskrivelsen har upprättats i samverkan med mark- och exploateringsingenjören.
16. Motion: "Övergångsställe Snogeröd" - Mona Schill Ingvarsson (S)
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar att motionen bifalles.
Sammanfattning av ärendet
Motionären yrkar att kommundirektören ges i uppdrag att kontakta Trafikverket med begäran att det anläggs ett övergångsställe, eller på annat sätt skapas en trygg och säker övergång, på väg 23 mellan byn och idrottsplatsen i Snogeröd.
Förvaltningens bedömning: En säker passage för oskyddade trafikanter över väg 23 i Snogeröd är angeläget, utifrån motiv i motionen. Önskemålet om att utreda hur en sådan passage kan utformas och därefter genomföra anläggandet bör riktas till Trafikverket i egenskap av väghållare.
Ekonomiska konsekvenser: Det är Trafikverket som väghållare för väg 23 som har ansvaret att utreda och genomföra nödvändiga trafiksäkerhetshöjande åtgärder. Verket svarar för kostnaderna för såväl utredning som åtgärder. Om Trafikverket anser att åtgärder till någon del kan bli aktuella för Höörs kommun att medfinansiera, behöver särskilt avtal tecknas. Om ett medfinansieringsavtal aktualiseras ankommer det på kommunstyrelsen att ta ställning till detta och besluta om finansieringen.
Tjänsteskrivelsen har upprättats i samråd med väg- och trafikingenjören.
17. Motion: "gällande att skapa förutsättningar för fler rekreationsmöjligheter i Höörs kommun" - Gabriella Salomonsson Bicki (M) m.fl.
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar:
1. Motionens förslag 1 bifalles med ändring så att inventeringen presenteras senast 28 maj 2025.
2. Motionens förslag 2 bifalles.
3. För projektets genomförande avsätts ur kommunstyrelsens medel till förfogande 100 tkr år 2024 och 300 tkr år 2025.
Sammanfattning av ärendet
Samhällsbyggnadssektor bedömer att det skulle finnas ett stort värde i en samlad inventering, kartering och analys av befintliga utemiljöer i motionens anda. Ett sådant material har en viktig funktion i såväl översiktsplaneringen som i det praktiska arbetet med att utveckla allmänna platser. Med ett samlat Utemiljöprogram blir det möjligt att strategiskt planera och budgetera för framtida investeringar i utemiljön som stärker livsmiljöer och attraktivitet i Höörs kommun.
Samhällsbyggnadssektor bedömer att uppdraget bäst utförs av en konsult med vana att utföra liknande analyser och utredningar. Det ger möjlighet till ett helhetsgrepp som inte vore möjligt inom ramen för kommunens egen personal. Det finns också ett värde i att låta en extern sakkunnig ge oss perspektiv på våra utemiljöer. Samhällsbyggnadssektor har därför gått ut med ett förfrågningsunderlag till ett antal välrenommerade konsulter med erfarenhet av liknande uppdrag. Uppdraget presenterades som två steg:
• Steg 1 omfattar inventering, kartering och analys (huvuduppdrag)
• Steg 2 omfattar konkreta utvecklingsförslag (option)
Möjlig tidplan för steg 1 har studerats noga i förhållande till tidplanen för att ta fram ett samrådsförslag till ny översiktsplan. Slutsatsen är att tidplanen för utemiljöprogrammet behöver justeras något i förhållande till motionärernas förslag. Slutrapporten från steg 1 bedöms kunna vara klar 28 maj 2025.
Budget och ekonomiska konsekvenser: Efter utvärdering av anbuden kan vi konstatera att projektet behöver en totalbudget på 670 tkr (370 tkr för steg 1 och 300 tkr för steg 2). Samhällsbyggnadssektor bedömer vidare att steg 1 ligger så pass nära sektorns ordinarie verksamhet att det kan delfinansieras inom sektorns driftbudget. För att motionen ska kunna bifallas behövs därför ett tillskott från kommunstyrelsens medel till förfogande om 100 tkr år 2024 och 300 tkr år 2025. Den del av projektet som hamnar under 2026 får hanteras i ordinarie budgetprocess.
18. Motion: "Inför Munkmodellen i Höörs kommun" - Roger Orwén (MP) - Information om beredning
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar att informationen läggs till handlingarna.
Sammanfattning av ärendet
Kommunfullmäktiges ordförande har överlämnat motionen till kommunstyrelsen för beredning. Kommunstyrelsens ordförande har härefter remitterat den till kommundirektören för yttrande senast 2025-04-30.
19. Motion: "Ny klimatpanel i Höör" - Roger Orwén (MP) - Information om beredning
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar att informationen läggs till handlingarna.
Sammanfattning av ärendet
Kommunfullmäktiges ordförande har överlämnat motionen till kommunstyrelsen för beredning. Kommunstyrelsens ordförande har härefter remitterat den till kommundirektören för yttrande senast 2025-04-30.
20. Avsägelser och fyllnadsval av förtroendevalda 2022-2026
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar:
1. Entlediga Johan Persson (V) från uppdraget som ledamot i Höörs Fastighets Lokal AB.
2. Välja NN (V) till ny ledamot i Höörs Fastighets Lokal AB efter Johan Persson (V).
3. Välja NN (MED) till ny ersättare i kommunfullmäktiges valberedning efter Anders Andersson (MED).
4. Välja NN (SD) till ny ersättare i nämnden för kultur, arbete och folkhälsa efter Jennie Svensson (SD).
Ordföranden tackar avgående ledamot och ersättare för deras insatser inom ramen för respektive uppdrag.
Sammanfattning av ärendet
Fullmäktige ska befria en förtroendevald från uppdraget när den förtroendevalde önskar avgå, om det inte finns särskilda skäl mot det enligt 4 kap. 6§ kommunallagen (2017:725). Om en ledamot eller ersättare i kommunfullmäktige avgår under valperioden ska länsstyrelsen enligt 14 kap. 21§, respektive 23§, vallagen (2005:837) efter anmälan utse en ny ledamot eller ersättare. Reglerna för valbarhet och ett uppdrags upphörande återfinns i kommunallagens (2017:725) 4 kap 3-10§§.
Av 7§ framgår att en förtroendevalds uppdrag upphör om den förtroendevalda upphör att vara valbar. För en förtroendevald som valts av kommunfullmäktige upphör uppdraget vid nästa fullmäktigesammanträde om inte fullmäktige, efter ansökan, beslutar att den förtroendevalde får ha kvar sitt uppdrag under återstoden av mandattiden.
21. Anmälningar till kommunfullmäktige 2024
Förslag till beslut
Kommunfullmäktige beslutar att följande anmälningar läggs till handlingarna:
1. Protokoll KF 240925
2. Protokollsbilaga KF 240925 § 109 YRKANDE ÅTERREMISS Moderaterna, Centerpartiet och Liberalerna
3. Protokoll KS 241022
4. Protokollsbilaga KS 241022 § 206 PROTOKOLLSANTECKNING Anna Ramberg (L)
5. Protokollsbilaga K2 241022 § 206 PROTOKOLLSANTECKNING George Emilson (KD)
6. Protokollsbilaga KS 241022 § 210 RESERVATION Socialdemokraterna
7. Delårsrapport Mittskåne Vatten 241017
8. Delårsrapport 202408 HFL AB
9. Delårsrapport 202408 HFB AB
10. Verksamhetsberättelse delårsbokslut 2024-08-31 slutlig - MERAB
11. Delårsbokslut 2024-08-31 inkl prognos - MERAB
12. Revisionsrapport Budgetprocessen i Höörs kommun
13. Slutrapport kommunikation Höör 240913
14. Beslut om ny ersättare för ledamot i kommunfullmäktige - Länsstyrelsen i Skåne län
22. Mötets avslutande
Sammanfattning av ärendet
Ordföranden förklarar mötet avslutat.
- Mötets öppnande
- 1. Sammanträdets tillkännagivande och fastställelse av föredragningslistan
- 2. Upprop
- 3. Val av justerande och bestämmande av tid för protokollets justering
- 4. Delårsrapport för Höörs kommun 2024
- 5. Omfördelning av investeringsbudget för räddningstjänsten
- 6. Ny avfallstaxa 2025 - MERAB
- 7. Taxa för räddningstjänstens myndighetsutövning enligt LBE och LSO, Höörs kommun
- 8. Taxa för felparkeringsavgifter 2025
- 9. Riktlinjer för resultatstyrning och god ekonomisk hushållning
-
10. Sammanträdesplanering 2025 för kommunstyrelsens arbetsutskott, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige
- Kent Staaf (S)
- Anders Netterheim (M)
- Evalisa Forshell (S)
- Helena Lindblom Ohlson (SD)
- Johan Svahnberg (M)
- Lena Larsson (S)
- Evalisa Forshell (S)
- Jill Andersson (S)
- Anna Ramberg (L)
- Jack Ljungberg (SD)
- Roger Orwén (MP)
- Margareta Johansson (KD)
- Anna Ramberg (L)
- Roger Orwén (MP)
- Evalisa Forshell (S)
- Olle Krabbe (V)
- Lena Larsson (S)
- Johan Svahnberg (M)
- Lena Stigsdotter (S)
- Johan Svahnberg (M)
- Stefan Lissmark (S)
- Johan Svahnberg (M)
- Anders Netterheim (M)
- Leif Alfredsson
- Anders Netterheim (M)
- Anders Netterheim (M)
- 11. Strategisk plan för avtalssamverkan
- 12. Anslutning till kommunalförbundet SweArkivera
- 13. Riktlinjer för offentlig flaggning - Flaggreglemente
- 14. Bildandet av ett kommunalt medborgar- och pensionärsråd
- 15. Motion: "Öppning av räcke vid Granliden i Tjörnarp" - Stefan Lissmark (S)
- 16. Motion: "Övergångsställe Snogeröd" - Mona Schill Ingvarsson (S)
- 17. Motion: "gällande att skapa förutsättningar för fler rekreationsmöjligheter i Höörs kommun" - Gabriella Salomonsson Bicki (M) m.fl.
- 18. Motion: "Inför Munkmodellen i Höörs kommun" - Roger Orwén (MP) - Information om beredning
- 19. Motion: "Ny klimatpanel i Höör" - Roger Orwén (MP) - Information om beredning
- 20. Avsägelser och fyllnadsval av förtroendevalda 2022-2026
- 21. Anmälningar till kommunfullmäktige 2024
- 22. Mötets avslutande
Mötesstart: 6/11 kl. 19:00
Mötesplats: Älvkullen, Höör
Mötets kallelse och handlingar
Kommunfullmäktige är det högsta beslutande organet i kommunen, kommunens riksdag. Kommunfullmäktige anger mål och riktlinjer för den kommunala verksamheten och beslutar i övrigt i ärenden av principiell beskaffenhet såsom kommunens budget, kommunalskatten, taxor och avgifter för den kommunala verksamheten samt andra viktiga och övergripande frågor för kommunen.
Ledamöterna i kommunfullmäktige väljs vid allmänna val vart fjärde år. Kommunfullmäktige väljer sedan ledamöter i kommunstyrelsen och nämnderna.
Kommunfullmäktige i Höörs kommun har 41 ledamöter och sammanträder i Allaktivitetshuset Älvkullen i Höör ungefär en gång i månaden. Sammanträdena är offentliga och annonseras i dagspressen.
Om du använder Internet Explorer behöver du minst version 10.
Vid tekniska problem, kontakta Öppna Kanalen Växjö på [email protected] eller ring 0470 - 322 600.