Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Leif AlfredssonTalare
Anders Netterheim (M)Talare
Jenny Smedberg, vård- och omsorgschef, Catharina Pålsson, sektorchef kultur, arbete och folkhälsaTalare
Jenny Smedberg, vård- och omsorgschefTalare
Catharina Pålsson, sektorchef kultur, arbete och folkhälsaTalare
Jenny Smedberg, vård- och omsorgschefTalare
Catharina Pålsson, sektorchef kultur, arbete och folkhälsaTalare
Anders Netterheim (M)Talare
Olle Krabbe (V)Talare
Jenny Smedberg, vård- och omsorgschefTalare
Catharina Pålsson, sektorchef kultur, arbete och folkhälsaTalare
Anders Netterheim (M)Talare
Stefan Lissmark (S)Talare
Catharina Pålsson, sektorchef kultur, arbete och folkhälsaTalare
Kent Staaf (S)Talare
Jenny Smedberg, vård- och omsorgschefTalare
Anders Netterheim (M)Talare
Catharina Pålsson, sektorchef kultur, arbete och folkhälsaTalare
Magnus Haara (C)Talare
Catharina Pålsson, sektorchef kultur, arbete och folkhälsaTalare
Jessica Homonnay (S)Talare
Jenny Smedberg, vård- och omsorgschefTalare
Anders Netterheim (M)Talare
Marie Nilsson, utbildningschef/skolchefTalare
Jack Ljungberg (SD)Talare
Marie Nilsson, utbildningschef/skolchefTalare
Anders Netterheim (M)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Stefan Lissmark (S)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Stefan Lissmark (S)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Jack Ljungberg (SD)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Gunilla Dencker SkogTalare
Jack Ljungberg (SD)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Leif AlfredssonTalare
Anders Netterheim (M)Talare
Stefan Liljenberg (SD)Talare
Stefan Lissmark (S)Talare
Kent Staaf (S)Talare
Jack Ljungberg (SD)Talare
Magnus Haara (C)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Jack Ljungberg (SD)Talare
Stefan Lissmark (S)Talare
Jack Ljungberg (SD)Talare
Stefan Liljenberg (SD)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Leif AlfredssonTalare
Anders Netterheim (M)Talare
Rolf Streijffert (SD)Talare
Olle Krabbe (V)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Olle Krabbe (V)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Rolf Streijffert (SD)Talare
Olle Krabbe (V)Talare
Roger Orwén (MP)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Evalisa Forshell (S)Talare
Jill Andersson (S)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Jill Andersson (S)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Kent Staaf (S)Talare
Jack Ljungberg (SD)Talare
Stefan Lissmark (S)Talare
Roger Orwén (MP)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Helena Lindblom Ohlson (SD)Talare
Jack Ljungberg (SD)Talare
Kent Staaf (S)Talare
Magnus Haara (C)Talare
Kent Staaf (S)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Kent Staaf (S)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Leif AlfredssonTalare
Anders Netterheim (M)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Olle Krabbe (V)Talare
Evalisa Forshell (S)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Roger Orwén (MP)Talare
Johan Svahnberg (M)Talare
Stefan Lissmark (S)Talare
Evalisa Forshell (S)Talare
Roger Orwén (MP)Talare
Kent Staaf (S)Talare
Margareta Johansson (KD)Talare
Olle Krabbe (V)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Jessica Homonnay (S)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Leif AlfredssonTalare
Anders Netterheim (M)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Nino Dervisagic (M)Talare
Anders Netterheim (M)Talare
Tom Espgård (MED)Talare
Anders Netterheim (M)Mötets öppnande
1. Sammanträdets tillkännagivande och fastställelse av föredragningslistan
2. Upprop
Sammanfattning av ärendet
Upprop av kommunfullmäktiges ledamöter och ersättare görs enligt lista
3. Val av justerande och bestämmande av tid för protokollets justering
4. Social sektor samt barn- och utbildningssektor - Information om verksamheterna
5. VA-taxa 2025 Höörs Kommun
Förslag till beslut
Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunstyrelsen föreslå kommunfullmäktige besluta:
1. VA-taxa 2025 antas i enlighet med nämndens förslag, beslutsunderlag 4, och börjar gälla 2025-01-01.
2. Tidigare beslutad VA-taxa upphör samtidigt att gälla.
Sammanfattning av ärendet
Mittskåne Vatten har med hjälp av Stinro Konsult analyserat och beräknat behovet av justeringar i taxan för att möta behovet av täckning för nödvändiga kostnader för VA-kollektivet. Utgångsläget har varit att full kostnadstäckning nås samt att gällande taxekonstruktion är oförändrad. Brukningsavgifter De nödvändiga kostnaderna har beräknats och analyserats ur ett 10-årsperspektiv, med fokus på de närmaste 6 åren. I arbetet har ekonomiverktyget Selvkost använts. Enligt förslaget justeras det upparbetade underskottet under 5 år i stället för under 3 år enligt kravet i LAV. För att möta de nödvändiga kostnaderna framöver och även justera det historiska underskottet, bör brukningsavgifterna inbringa 56 448 tkr år 2025.
Det innebär en höjning med 23 % jämfört med de totala intäkter från brukningsavgifter som prognostiserats för år 2024. Den höga höjningen 2025 avser främst regleringen av de underskott som verksamheten genererade under åren 2020 och 2021. Enligt kraven i LAV skulle dessa underskott egentligen regleras inom 3 år, vilket betyder under 2023 och 2024, men eftersom dessa år också förväntas generera underskott krävs en hög höjning under 2025 för att underskottet juridiskt sett inte ska anses bli finansierat med skattemedel. Svårigheterna att reglera underskotten från 2020-2021 redan under 2023-2024 beror framförallt på de ökade kostnader verksamheten ställts inför pga höjningar av ränta, elpriser och ett stort eftersatt underhålls- och reinvesteringsbehov.
Förvaltningens förslag Förvaltningen har tagit fram ett förslag till ny VA-taxa för Höörs kommun 2025. I förvaltningens förslag har verksamhetens kostnader, i enlighet med Svenskt Vattens basförslag, fördelats utifrån vattentjänst samt om kostnaden är fast eller rörlig. Utifrån typ av kostnad har därefter förslag till nya brukningsavgifter tagits fram för att varje avgiftstyp ska täcka motsvarande kostnad för verksamheten. Nämndens beslutade förslag Enligt nämndens förslag justeras brukningsavgifterna i VA-taxan för 2025 uppåt enligt de långsiktigt ekonomiska och inte minst miljömässiga behov som kan anses föreligga, men den större delen av den totala höjningen läggs på förbrukat vatten.
Grundavgift ”a” höjs med 17%, bostadsenhet ”c” höjs med 15%, samt tomtyteavgift ”d” höjs med 17% jämfört med 2024 års taxa. I detta förslag har därmed en större andel av den höjda brukningsavgiften fördelats till de rörliga avgifterna (kubikmeteravgift vatten resp. spillvatten) och en mindre andel till de fasta avgifterna (grundavgift, bostadsenhetsavgift och tomtyteavgift). Syftet är att skapa incitament för en minskad vattenförbrukning genom att höja priset per kubikmeter på vatten. Ekonomisk analys, se VA-chefens skrivelse. Anläggningsavgifter Kostnaderna för sju utbyggnadsområden som planeras att genomföras under åren 2025–2028 ingår i beräkningsunderlaget som Mittskåne Vatten har tagit fram.
Fem av områdena kommer att förses med alla vattentjänster, medan två kommer att förses med endast vatten och spillvatten (Jularp och Sjunnerup). För beräkning av förslaget till anläggningstaxa har områden presenterade i Diagram 1 ingått, se VA-chefens skrivelse. Med befintligt, totalt underlag ger gällande taxa en underfinansiering med – 9 718 tkr, vilket skulle kräva en höjning med 20 % för att nå full kostnadstäckning. Dock genererar de utbyggnader som planeras närmast i tid, under 2025, i stort tillsammans sett full kostnadstäckningsgrad, tack vare att Rödbetan och Palsternackan genererar många bostadsenheter på ett fåtal fastigheter. De utbyggnader som planeras 2026 och framåt genererar däremot en sämre kostnadstäckning.
Förslag till uppdaterad anläggningstaxa har tagits fram. I förslaget höjs taxan i två relativt jämna steg. Först 9 % 2025 och därefter ytterligare 10 % 2026, vilket ger en något lägre total kostnadstäckning än om anläggningsavgifterna skulle höjts med 20 % direkt 2025. Men på så sätt kan det faktiska behovet av ytterligare höjningar hinna utvärderas inför 2026 när man vet mer om hur marknaden för exploateringar hämtat sig inför de kommande åren. Särskilda avgifter Under § 13 Särskilda avgifter har avgifterna under 13.1 som baseras på arbetad tid räknats upp med 3 % för att täcka ökade lönekostnader.
Avgifter som även inkluderar inköpspris, av tex vattenmätare, har räknats upp i enlighet med nuvarande inköpspris. Under 13.1 har komplettering även gjorts med en ny avgift för ”Avläsning av vattenmätare eller kontroll av vattenmätarplats” à 263 kr. Under 13.2 ska avgifter för vattenkiosk årligen räknas upp med en genomsnittlig utveckling av brukningsavgiften i Höör och Hörby enligt beslut §64 VR-nämnden 2020-08-31. För 2025 motsvarar detta 17 %. Tjänsteskrivelsen har upprättats i samverkan med VA-chefen.
Paus
mötet återupptas ca kl 20.20
5. VA-taxa 2025 Höörs Kommun
Förslag till beslut
Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunstyrelsen föreslå kommunfullmäktige besluta:
1. VA-taxa 2025 antas i enlighet med nämndens förslag, beslutsunderlag 4, och börjar gälla 2025-01-01.
2. Tidigare beslutad VA-taxa upphör samtidigt att gälla.
Sammanfattning av ärendet
Mittskåne Vatten har med hjälp av Stinro Konsult analyserat och beräknat behovet av justeringar i taxan för att möta behovet av täckning för nödvändiga kostnader för VA-kollektivet. Utgångsläget har varit att full kostnadstäckning nås samt att gällande taxekonstruktion är oförändrad. Brukningsavgifter De nödvändiga kostnaderna har beräknats och analyserats ur ett 10-årsperspektiv, med fokus på de närmaste 6 åren. I arbetet har ekonomiverktyget Selvkost använts. Enligt förslaget justeras det upparbetade underskottet under 5 år i stället för under 3 år enligt kravet i LAV. För att möta de nödvändiga kostnaderna framöver och även justera det historiska underskottet, bör brukningsavgifterna inbringa 56 448 tkr år 2025.
Det innebär en höjning med 23 % jämfört med de totala intäkter från brukningsavgifter som prognostiserats för år 2024. Den höga höjningen 2025 avser främst regleringen av de underskott som verksamheten genererade under åren 2020 och 2021. Enligt kraven i LAV skulle dessa underskott egentligen regleras inom 3 år, vilket betyder under 2023 och 2024, men eftersom dessa år också förväntas generera underskott krävs en hög höjning under 2025 för att underskottet juridiskt sett inte ska anses bli finansierat med skattemedel. Svårigheterna att reglera underskotten från 2020-2021 redan under 2023-2024 beror framförallt på de ökade kostnader verksamheten ställts inför pga höjningar av ränta, elpriser och ett stort eftersatt underhålls- och reinvesteringsbehov.
Förvaltningens förslag Förvaltningen har tagit fram ett förslag till ny VA-taxa för Höörs kommun 2025. I förvaltningens förslag har verksamhetens kostnader, i enlighet med Svenskt Vattens basförslag, fördelats utifrån vattentjänst samt om kostnaden är fast eller rörlig. Utifrån typ av kostnad har därefter förslag till nya brukningsavgifter tagits fram för att varje avgiftstyp ska täcka motsvarande kostnad för verksamheten. Nämndens beslutade förslag Enligt nämndens förslag justeras brukningsavgifterna i VA-taxan för 2025 uppåt enligt de långsiktigt ekonomiska och inte minst miljömässiga behov som kan anses föreligga, men den större delen av den totala höjningen läggs på förbrukat vatten.
Grundavgift ”a” höjs med 17%, bostadsenhet ”c” höjs med 15%, samt tomtyteavgift ”d” höjs med 17% jämfört med 2024 års taxa. I detta förslag har därmed en större andel av den höjda brukningsavgiften fördelats till de rörliga avgifterna (kubikmeteravgift vatten resp. spillvatten) och en mindre andel till de fasta avgifterna (grundavgift, bostadsenhetsavgift och tomtyteavgift). Syftet är att skapa incitament för en minskad vattenförbrukning genom att höja priset per kubikmeter på vatten. Ekonomisk analys, se VA-chefens skrivelse. Anläggningsavgifter Kostnaderna för sju utbyggnadsområden som planeras att genomföras under åren 2025–2028 ingår i beräkningsunderlaget som Mittskåne Vatten har tagit fram.
Fem av områdena kommer att förses med alla vattentjänster, medan två kommer att förses med endast vatten och spillvatten (Jularp och Sjunnerup). För beräkning av förslaget till anläggningstaxa har områden presenterade i Diagram 1 ingått, se VA-chefens skrivelse. Med befintligt, totalt underlag ger gällande taxa en underfinansiering med – 9 718 tkr, vilket skulle kräva en höjning med 20 % för att nå full kostnadstäckning. Dock genererar de utbyggnader som planeras närmast i tid, under 2025, i stort tillsammans sett full kostnadstäckningsgrad, tack vare att Rödbetan och Palsternackan genererar många bostadsenheter på ett fåtal fastigheter. De utbyggnader som planeras 2026 och framåt genererar däremot en sämre kostnadstäckning.
Förslag till uppdaterad anläggningstaxa har tagits fram. I förslaget höjs taxan i två relativt jämna steg. Först 9 % 2025 och därefter ytterligare 10 % 2026, vilket ger en något lägre total kostnadstäckning än om anläggningsavgifterna skulle höjts med 20 % direkt 2025. Men på så sätt kan det faktiska behovet av ytterligare höjningar hinna utvärderas inför 2026 när man vet mer om hur marknaden för exploateringar hämtat sig inför de kommande åren. Särskilda avgifter Under § 13 Särskilda avgifter har avgifterna under 13.1 som baseras på arbetad tid räknats upp med 3 % för att täcka ökade lönekostnader.
Avgifter som även inkluderar inköpspris, av tex vattenmätare, har räknats upp i enlighet med nuvarande inköpspris. Under 13.1 har komplettering även gjorts med en ny avgift för ”Avläsning av vattenmätare eller kontroll av vattenmätarplats” à 263 kr. Under 13.2 ska avgifter för vattenkiosk årligen räknas upp med en genomsnittlig utveckling av brukningsavgiften i Höör och Hörby enligt beslut §64 VR-nämnden 2020-08-31. För 2025 motsvarar detta 17 %. Tjänsteskrivelsen har upprättats i samverkan med VA-chefen.
6. Redovisning av partistödets användning 2023 och utbetalning av partistöd 2025
Förslag till beslut
Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunstyrelsen föreslå kommunfullmäktige besluta:
1. Höörs kommun ska betala ut kommunalt partistöd med 621 810 kr för 2025 att fördelas enligt följande: Arbetarpartiet Socialdemokraterna - 96 432 kr Centerpartiet - 48 804 kr Kristdemokraterna - 48 804 kr Liberalerna - 48 804 kr Medborgerlig samling - 48 804 kr Miljöpartiet - 48 804 kr Moderata samlingspartiet - 120 246 kr Sverigedemokraterna - 104 370 kr Vänsterpartiet - 56 742 kr
2. Det kommunala partistödet ska betalas ut i januari 2025.
Sammanfattning av ärendet
Partistöd syftar till att stärka den kommunala demokratin och ska användas för lokalt partiarbete. Partierna har redovisat för hur partistödet använts under 2023 och redovisningarna har granskats av en av respektive parti utsedd särskild granskare. Kansliet har kontrollerat att redovisningarna är i enlighet med lag och av kommunfullmäktige fastställda regler för partistödet. Enligt gällande regler ska kommunalt partistöd utgå med ett grundstöd och ett mandatstöd. Grundstödet är 32 928 kr (56 % av prisbasbeloppet för utbetalningsåret 2025, 58 800 kr) och mandatstödet är 7 938 kr (13,5 % av prisbasbeloppet för 2025) per mandat i kommunfullmäktige. Totalt uppgår partistödet till 621 810 kr ([32 928 * 9 = 296 352 kr] + [7 938 * 41 = 325 458 kr]) att fördelas mellan partierna.
Paus
mötet återupptas ca kl 21.10
7. Sammanträdesplanering 2025 för kommunstyrelsens arbetsutskott, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige
Förslag till beslut
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar: Godkänna sammanträdesplaneringen avseende kommunstyrelsens arbetsutskott.
Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunstyrelsen besluta: Godkänna sammanträdesplaneringen avseende kommunstyrelsen.
Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunstyrelsen föreslå kommunfullmäktige besluta: Godkänna sammanträdesplaneringen avseende kommunfullmäktige.
Sammanfattning av ärendet
Kommunledningskansliet har tagit fram ett förslag till sammanträdesplan för 2025. Förslaget innebär en minskning av antalet sammanträden från nio till åtta jämfört med innevarande år. Genom minskningen undviks anhopning av sammanträden, vilket är en fördel ur arbetsmiljösynvinkel. Samtidigt bedöms åtgärden inte få negativa effekter på den demokratiska processen, utan antalet sammanträden och sammanträdesfrekvensen är fortsatt på en tillfredsställande nivå.
Förslaget är utformat på ett sådant sätt att inga sammanträden sammanfaller med sportlov, påsklov eller höstlov. Förslaget innebär att de ekonomiska månadsuppföljningarna och delårsbokslutet kan hanteras enligt plan samt att budgeten planenligt kan behandlas i juni. Fullmäktige sammanträder också i november, om fullmäktige bestämmer att behandla budgeten då istället. Ekonomiska konsekvenser Förslaget medför en kostnadsminskning i förhållande till antagen budget motsvarande arvoden för ett sammanträde med kommunstyrelsen och ett med kommunfullmäktige samt i förekommande fall ersättningar för förlorad arbetsinkomst och resor gällande samtliga tre organ.
8. Reglemente för revisionen
Förslag till beslut
Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunstyrelsen föreslå kommunfullmäktige besluta:
1. Reglemente för revisionen antas.
2. Tidigare gällande reglemente upphör samtidigt att gälla.
3. Kostnadsökningen ska tas från kommunstyrelsens konto till förfogande under 2024 och 2025, därefter ska kostnadsökningen inarbetas i budgeten.
Sammanfattning av ärendet
Kommunkansliet har efter uppdrag från kommunfullmäktiges ordförande uppdaterat revisionens reglemente med huvudsyfte att möjliggöra sex (6) ledamöter istället för fem (5), se § 4. Samtidigt har förvaltningen föreslagit en uppdatering av §§ 3, 12 och 30 samt lagt in reglementet i nu gällande mall för styrande dokument i Höörs kommun. Revisionen har uppmärksammat att ytterligare en ledamot behövs för hantering av ärenden där enskild revisor anmält jäv.
Fast arvode är 18 120 kr per år, därutöver tillkommer timersättning och ersättning för förlorad arbetsförtjänst m.m. som inte kan beräknas. Revisionens ordförande att getts möjlighet att yttra sig över föreslagna förändringar.
9. Motion: "Höörs kommun ska inte stödja företag som finansierar Rysslands krig i Ukraina" - Evalisa Forshell (S) - Nu fråga om förlängd beredningstid
Förslag till beslut
Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunstyrelsen föreslå kommunfullmäktige besluta: Förlängd beredningstid medges med upp till ett år, vilket innebär att kommunfullmäktige ska ta ställning till motionen senast vid sammanträdet i september 2025.
Sammanfattning av ärendet
I motion inlämnad 2023-10-05 yrkar motionären att:
1. kommunfullmäktige beslutar att ge berörda nämnder och styrelser i uppdrag att välja bort och plocka bort varor och tjänster i enlighet med motionens intention.
2. tillsammans med övriga kommuner i den gemensamma inköpscentralen, i kommande upphandlingar införa kravet att inte upphandla från företag eller organisationer som stödjer krigförande land.
Motionen remitterades till kommundirektören för yttrande senast 2024-04-04. I motionsremissen konstateras att motionen väcker frågor om gränserna för vad en kommun lagligen kan besluta om. Genomförd omvärldsanalys visar att en motion med i sak motsvarande innehåll som förevarande har lämnats in i ytterligare en skånsk kommun. Beslutet att bifalla motionen har överklagats till förvaltningsrätten för laglighetsprövning. Det är angeläget att det finns en vägledande dom att förhålla sig till innan kommunfullmäktige tar ställning till yrkandena ovan. Förvaltningsrätten har på förfrågan meddelat att det inte går att säga något om när det överklagade ärendet kan komma att avgöras.
I Höörs kommun ska kommunfullmäktige ta ställning till inkommen motion senast ett år efter att den lämnats in. Då årsfristen löper ut med kommunfullmäktiges sammanträde 2024-09-25 behöver beredningstiden förlängas. Förvaltningen föreslår en förlängning med upp till ett år, eftersom förvaltningsrättens kommande dom oavsett innehåll i sin tur kan förväntas bli överklagad.
10. Motion: "För ett hållbart arbetsliv - anmäl kommunen till det svenska forskningsprojektet 4 Day Week" - Olle Krabbe (V) m.fl.
Förslag till beslut
Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunstyrelsen föreslå kommunfullmäktige besluta att Motionen avslås.
Sammanfattning av ärendet
Vänsterpartiet har 2024-06-11 lämnat en motion kring 4 dagars vecka. I november påbörjas en 6 månaders pilotstudie i Sverige (och samtidigt i många andra länder). Tanken med pilotstudien är att testa och implementera smartare arbetssätt under handledning av en forskargrupp. Sista anmälan till studien är i augusti. Motionärerna önskar att Höörs kommun anmäler sitt intresse att deltaga i projektet med en lämplig arbetsgrupp.
4 Day Week Global är initiativtagare till världens största pilotstudier i Storbritannien, Sydafrika, Australien, USA, Norge, Brasilien, Tyskland, Frankrike, Irland och andra länder och organiseras nu den första pilotstudien om 4-dagars arbetsvecka i Sverige.
4-dagars-veckan grundar sig på 100-80-100 modellen. Det innebär att man i utbyte mot att leverera 100% av resultatet får reducerar arbetstiden med upp till 80% med bibehållna 100% av lönen. Modellen skapar förutsättningar att engagera medarbetare, öka produktivitet och välbefinnande med förbättrad hållbarhet för medarbetare och verksamheten. Hundratals bolag världen över har redan ställt om till en kortare arbetsvecka med olika arbetsmodeller och lösningar, anpassade till verksamheten. Det globala pilotprogrammet för 4-dagarsveckan består av två faser, utbildning och provträning. Rörelsen är inte en politisk organisation. Både verksamheter från offentlig och privat sektor, olika branscher och storlekarkan delta i projektet.
Större verksamheter kan även välja att testa med bara en del av verksamheten om så önskas. Verksamheter väljer antingen att delta anonymt eller att vara medialt synligt. Hösten 2024 sjösätts den svenska forskningsstudien som leds av Handelshögskolan i Stockholm och Karlstads Universitet, i samarbete med Boston Collage. Från och med september bjuds verksamheter att delta i planeringsfasen med en serie workshops som syftar till att förbereda arbets- och ledningsgruppen för en lyckad omställning. Under denna period genomförs även de första mätningarna till forskningen.
Från och med november startar pilotfasen då deltagande verksamheter under sex månader aktivt jobbar med omställningen mot sin version av 100-80-100 modellen, möjligtvis ett litet steg i taget. Under denna period kommer både kvalitativa och kvantitativa forskningsdata att genereras. Efter 6 månader sker en ny datainsamling som syftar till att mäta utvecklingen så här långt. Verksamheter utvärderar utvecklingen mot det önskade utfallet och väljer sitt specifika nästa steg. Detta kan innebära att verksamheter fortsätter på den inslagna förändringsresan, involverar fler avdelningar eller utökar arbetstidsförkortningen tills målet är nått.
Verksamheterna bjuds då in till att fortsatt bidra till datainsamlingen inom forskningsstudien för att undersöka effekterna långsiktigt. Det kan också innebära att verksamheter efter 6 månader avslutar sin pilot med bibehållen valt modell eller vid bristande resultat, revidera eller ångra arbetsmodellen. Gällande kostnader för att delta i studien, så betalar verksamheter en administrativ avgift för sitt deltagande i pilotstudien som tar hänsyn till verksamhetens storlek. Denna avgift ger tillgång till alla ovan nämnda resurser inom 4 Day Week Global. PaceLab kompletterande stöd till pilotstudien paketeras i nedan två erbjudanden och faktureras enligt separat.
Verksamheter erbjuds EXTRA stöd med 10 kompletterande digitala kunskapslyft för ökad produktivitet eller PREMIUM stöd med kompletterande verksamhetsspecifik rådgivning. Kostnaden för dessa paket framgår ej. Därtill tillkommer kostnader för tiden som projektgruppen lägger i studien. Sista datumet för att anmäla sig är 31/8 och under sep-okt börjar förberedelsefasen. Själva piloten, när man successivt jobbar smartare för att frigöra tid, drar igång i november och pågår 6 månader. Konsekvenser 4 dagars vecka Det finns en stor brist på arbetskraft och de flesta prognoser säger att bristen kommer att bli än större de kommande åren.
Sveriges befolkningsstruktur ger att antalet personer över 80 år ökar kraftigt medan den arbetsföra befolkningen står för en modest ökning. Personer över 80 år är den del av befolkningen som efterfrågar en stor del av välfärden, vilket ger en större efterfrågan på välfärdstjänster. Dagens låga födelsetal ger inget hopp om bättring. Mer välfärd ska alltså skapas med hjälp av färre personer. Ska dessa personer dessutom arbeta mindre tid, ger det en ekvation som kan vara mycket svår att lösa. En kommun har många yrkeskategorier för att skapa välfärd. Alla arbetar redan idag med förenklingar och att hitta smartare arbetssätt för att ge mer välfärd men även att höja kvaliteten på tjänsterna.
Många av kommunens anställda har dessutom arbetstid då det måste finnas personer på plats. Det gäller bland annat personal inom förskolan som måste finnas på plats då barnen är där. Inom hemtjänsten och på särskilt boende måste det finnas personal dygnet runt för att tillgodose de äldres behov. Andra arbeten med att sköta gator och rabatter kan inte heller förväntas göras mycket snabbare med samma kvalitet. Resultatet blir att de många yrkeskategorier måste ersättas med mer personal om arbetstiden kortas. Med en minskning av arbetstiden på 20 % krävs exempelvis: • Ytterligare 12 barnskötare till en kostnad av 5,6 mnkr • Ytterligare 36 undersköterskor till en kostnad av 18,2 mnkr • Ytterligare 3 parkarbetare till en kostnad av 1,4 mnkr • Ytterligare 3 chefsstöd inom vård och omsorg till en kostnad av 1,7 mnkr
Kostnadsökningen för att anställa ytterligare personal skulle bli i stort sett omöjlig att finansiera, om det ens skulle vara möjligt att hitta kompetent personal. Skolpersonal är en annan yrkesgrupp som det kan vara svårt att hantera en 4- dagars vecka för och dessutom är lärarnas arbetstid reglerad i avtal. Om lärare ska arbeta 4 dagar men eleverna ska ha kvar sin skolgång som idag innebär det att ytterligare 22 lärare måste anställas till en kostnad av 14,3 mnkr. Eleverna kan inte ha en 4 dagars vecka eftersom de har en garanterad undervisningstid samt att Skollagen reglerarar antalet skoldagar. Enligt flera undersökningar tappar svenska elever kunskaper jämfört med andra länder. Lärandet borde istället stärkas.
Flera reformer har genomförts med syfte att utöka undervisningstiden för att stärka lärandet vilket kräver fler lärarresurser. Det finns troligen vissa av kommunens yrkesgrupper där en arbetstidssänkning är möjlig med utnyttjande av AI och smartare arbetssätt. Med en arbetstidssänkning på 20 % med bibehållen lön kommer timlönen därmed att öka med motsvarande. Kommunen gör med jämna mellanrum en lönekartläggning för att se om lönerna förhåller sig rätt gentemot varande utifrån kvalifikationer och arbetets svårighetsgrad.
Om kommunens gällande lönestruktur ska bibehållas, måste övriga yrkesgruppers löner höjas med 20 %. Utan justering kommer timlöner inte ha samma relation som idag. Den socioekonomiska klyftan i samhället kan komma att öka där anställda med högre utbildning och administrativt arbete kan arbeta färre timmar med bibehållen lön medan anställda i människointensiva verksamheter som till exempel vård och omsorg får arbeta mer för att få samma lön.
11. Motion: "Gröna tak vid byggnation i Höörs kommun" - Anna Ramberg (L) m.fl. - Information om beredning
Beslut
Kommunfullmäktiges ordförande Anders Netterheim beslutar:
1. Motionen överlämnas till kommunstyrelsen för beredning.
2. Motionen anmäls till kommunfullmäktige.
Motionen
"Vi kan bidra till tre av fokusområdena i kommunens klimatstrategi om vi ökar antalet gröna tak i kommunen. De fokusområden vi kan förstärka är Natur med höga värden, Hög livskvalitet och Nettonollutsläpp 2045. Gröna tak ett sätt att förbättra miljön och klimatet. Ett grönt tak (sedumtak) består av en vegetationsbärare - ett levande biologiskt material och ett underlag som oftast består av ett filtmaterial för vattenhållning och dränerande egenskaper. Gröna tak ger inte bara miljön ett grönt och tilltalande utseende, utan de erbjuder även flera fördelar enligt tillgänglig forskning på området:
De minskar risken för översvämningar i städer vid plötsliga skyfall och minskar behovet av stora dagvattensystem.
De fungerar som isolering för byggnaden och sparar därigenom energi, vilket leder till ett minskat behov av kylning inomhus på sommaren. Utöver det så skyddas det underliggande takmaterialet mot temperaturväxlingar, vilket förlänger takpappens livslängd.
Om ett grönt tak kombineras med solceller kan elutbytet öka tack vare den lägre temperaturen på sedumtaket.
De bidrar till att öka den biologiska mångfalden genom att locka till sig humlor, bin och andra pollinerande insekter, samt tar upp CO2 och binder luftföroreningar såsom damm, kväve och svavel.
De bidrar till att minska ljudnivån i närheten av järnvägen och hårdare trafikerade vägar.
Baserat på dessa fördelar så tror vi att med en ökad andel gröna tak i kommunen så skulle vi kunna bidra tydligt till vår klimatstrategi och uppnå förväntningarna vi bör uppfylla som en ekokommun.
Att kräva gröna tak av andra skäl än utseende eller gestaltning strider mot gällande lagstiftning. Detta tydliggörs av Plan- och bygglagen, 8 kapitlet, § 4a. En kommun har inte något bemyndigande att som myndighet ställa egna krav på byggnaders tekniska egenskaper. Därför behöver man utvärdera alternativa lösningar för att skapa incitament för att bygga gröna tak. Exempel kan vara att:
Möjligheter till annan dagvatten- och/eller bygglovstaxa.
Möjligheter att utnyttja energi- och miljöplaner för kommunala fastigheter.
Införa krav i detaljplaner för att minska kommunens totala andel hårdgjorda yta.
Användande av begreppet Grönytefaktor i detaljplaner och i avtal med byggherrar.
Egna goda exempel, ägardirektiv till kommunala bolag (ex kombination av solceller och gröna tak vid nyproduktion)
Alliansen föreslår därför kommunfullmäktige besluta att ge kommundirektören i uppdrag att utreda möjligheterna för vilka åtgärder kommunen kan vidta för att främja användandet av gröna tak i stället för traditionella tak vid byggande i kommunen."
12. Ärendebalansförteckning januari-juni 2024
Beslut
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att Kommunfullmäktiges ärendebalansförteckning för perioden januari-juni 2024 godkänns och läggs till handlingarna.
Ärendebeskrivning
Kommunfullmäktiges beslut följs upp i kommunfullmäktiges ärendebalansförteckning.
13. Avsägelser och fyllnadsval av förtroendevalda 2022-2026
14. Anmälningar till kommunfullmäktige 2024
Anmälningar
Protokoll KF 240828.signerad.pub
Protokoll KS 240910.signerad.pub
Protokollsbilaga KS 240910 § 174, PROTOKOLLSANTECKNING Olle Krabbe (V).signerad.pub
Protokollsbilaga KS 240910 § 177 RESERVATION Socialdemokraterna.signerad.pub
Protokollsbilaga KS 240910 § 181 RESERVATION Olle Krabbe (V)..signerad.pub
Ägardirektiv avseende IT kommuner i SKåne AB
Bolagsordning för IT kommuner i Skåne AB
HFD 1628-24 Slutligt beslut 2024-09-05
15. Mötets avslutande
Sammanfattning av ärendet
Ordföranden förklarar mötet avslutat.
- Mötets öppnande
- 1. Sammanträdets tillkännagivande och fastställelse av föredragningslistan
- 2. Upprop
- 3. Val av justerande och bestämmande av tid för protokollets justering
-
4. Social sektor samt barn- och utbildningssektor - Information om verksamheterna
- Jenny Smedberg, vård- och omsorgschef, Catharina Pålsson, sektorchef kultur, arbete och folkhälsa
- Jenny Smedberg, vård- och omsorgschef
- Catharina Pålsson, sektorchef kultur, arbete och folkhälsa
- Jenny Smedberg, vård- och omsorgschef
- Catharina Pålsson, sektorchef kultur, arbete och folkhälsa
- Anders Netterheim (M)
- Olle Krabbe (V)
- Jenny Smedberg, vård- och omsorgschef
- Catharina Pålsson, sektorchef kultur, arbete och folkhälsa
- Anders Netterheim (M)
- Stefan Lissmark (S)
- Catharina Pålsson, sektorchef kultur, arbete och folkhälsa
- Kent Staaf (S)
- Jenny Smedberg, vård- och omsorgschef
- Anders Netterheim (M)
- Catharina Pålsson, sektorchef kultur, arbete och folkhälsa
- Magnus Haara (C)
- Catharina Pålsson, sektorchef kultur, arbete och folkhälsa
- Jessica Homonnay (S)
- Jenny Smedberg, vård- och omsorgschef
- Anders Netterheim (M)
- Marie Nilsson, utbildningschef/skolchef
- Jack Ljungberg (SD)
- Marie Nilsson, utbildningschef/skolchef
- Anders Netterheim (M)
- 5. VA-taxa 2025 Höörs Kommun
- Paus
-
5. VA-taxa 2025 Höörs Kommun
- Anders Netterheim (M)
- Leif Alfredsson
- Anders Netterheim (M)
- Stefan Liljenberg (SD)
- Stefan Lissmark (S)
- Kent Staaf (S)
- Jack Ljungberg (SD)
- Magnus Haara (C)
- Johan Svahnberg (M)
- Jack Ljungberg (SD)
- Stefan Lissmark (S)
- Jack Ljungberg (SD)
- Stefan Liljenberg (SD)
- Anders Netterheim (M)
- Leif Alfredsson
- Anders Netterheim (M)
- 6. Redovisning av partistödets användning 2023 och utbetalning av partistöd 2025
- Paus
-
7. Sammanträdesplanering 2025 för kommunstyrelsens arbetsutskott, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige
- Anders Netterheim (M)
- Evalisa Forshell (S)
- Jill Andersson (S)
- Anders Netterheim (M)
- Jill Andersson (S)
- Anders Netterheim (M)
- Johan Svahnberg (M)
- Kent Staaf (S)
- Jack Ljungberg (SD)
- Stefan Lissmark (S)
- Roger Orwén (MP)
- Johan Svahnberg (M)
- Helena Lindblom Ohlson (SD)
- Jack Ljungberg (SD)
- Kent Staaf (S)
- Magnus Haara (C)
- Kent Staaf (S)
- Anders Netterheim (M)
- Kent Staaf (S)
- Anders Netterheim (M)
- Leif Alfredsson
- Anders Netterheim (M)
- 8. Reglemente för revisionen
- 9. Motion: "Höörs kommun ska inte stödja företag som finansierar Rysslands krig i Ukraina" - Evalisa Forshell (S) - Nu fråga om förlängd beredningstid
-
10. Motion: "För ett hållbart arbetsliv - anmäl kommunen till det svenska forskningsprojektet 4 Day Week" - Olle Krabbe (V) m.fl.
- Olle Krabbe (V)
- Evalisa Forshell (S)
- Anders Netterheim (M)
- Roger Orwén (MP)
- Johan Svahnberg (M)
- Stefan Lissmark (S)
- Evalisa Forshell (S)
- Roger Orwén (MP)
- Kent Staaf (S)
- Margareta Johansson (KD)
- Olle Krabbe (V)
- Anders Netterheim (M)
- Jessica Homonnay (S)
- Anders Netterheim (M)
- Leif Alfredsson
- Anders Netterheim (M)
- Anders Netterheim (M)
- 11. Motion: "Gröna tak vid byggnation i Höörs kommun" - Anna Ramberg (L) m.fl. - Information om beredning
- 12. Ärendebalansförteckning januari-juni 2024
- 13. Avsägelser och fyllnadsval av förtroendevalda 2022-2026
- 14. Anmälningar till kommunfullmäktige 2024
- 15. Mötets avslutande
Mötesstart: 25/9 kl. 19:00
Mötesplats: Älvkullen, Höör
Mötets kallelse och handlingar hittas här
Kommunfullmäktige är det högsta beslutande organet i kommunen, kommunens riksdag. Kommunfullmäktige anger mål och riktlinjer för den kommunala verksamheten och beslutar i övrigt i ärenden av principiell beskaffenhet såsom kommunens budget, kommunalskatten, taxor och avgifter för den kommunala verksamheten samt andra viktiga och övergripande frågor för kommunen.
Ledamöterna i kommunfullmäktige väljs vid allmänna val vart fjärde år. Kommunfullmäktige väljer sedan ledamöter i kommunstyrelsen och nämnderna.
Kommunfullmäktige i Höörs kommun har 41 ledamöter och sammanträder i Allaktivitetshuset Älvkullen i Höör ungefär en gång i månaden. Sammanträdena är offentliga och annonseras i dagspressen.
Om du använder Internet Explorer behöver du minst version 10.
Vid tekniska problem, kontakta Öppna Kanalen Växjö på [email protected] eller ring 0470 - 322 600.